AI produkuje muzykę, ale nie zastąpi ludzkiej kreatywności

MM, DI
opublikowano: 2023-11-28 13:52

Międzynarodowa organizacja reprezentująca branżę nagraniową na świecie – IFPI – zbadała postawy odbiorców muzyki wobec sztucznej inteligencji. Czy fani wciąż cenią autentyczność?

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rozwój AI stwarza wiele możliwości, jak i wyzwań dla branży muzycznej i artystów. Odbiorcy muzyki są świadomi jej zdolności, jednak większość z nich nadal uważa, że to ludzka kreatywność pozostaje niezbędna do tworzenia muzyki – wskazało tak 79 proc. respondentów badania „Engaging with Music 2023”.

Badanie przeprowadzone na ponad 43 tys. ankietowanych z 26 krajów ukazuje, że słuchacze cenią autentyczność. Świadomi zdolności generatywnej sztucznej inteligencji do przejmowania i kopiowania repertuaru postrzegają zezwolenie na wykorzystanie muzyki dowolnego artysty jako absolutnie niezbywalne. Dlatego 76 proc. badanych uważa, że AI nie powinna bez zgody wykorzystywać ani przetwarzać muzyki czy głosu artysty (73 proc. w Polsce). Ponadto 74 proc. (71 proc. w Polsce) zgadza się z twierdzeniem, że sztucznej inteligencji nie należy wykorzystywać do klonowania artystów ani podszywania się pod nich bez zezwolenia. Zdecydowana większość respondentów popiera także potrzebę przejrzystości – 73 proc. (72 proc. w Polsce) zastrzega, że system sztucznej inteligencji powinien prezentować jasną informację na temat muzyki, którą pobrał lub wykorzystał podczas procesu uczenia się.

Co więcej, odbiorcy muzyki dostrzegają potrzebę ustalenia zasad dla systemów AI. Aż 70 proc. wszystkich badanych i tyle samo respondentów z Polski zgadza się, że należy wprowadzić ograniczenia w zakresie możliwości sztucznej inteligencji. 64 proc. globalnie i 62 proc. badanych z Polski uważa, że to rząd powinien uczestniczyć w ustalaniu takich ograniczeń.