Bezrobocie w Polsce utrzymuje się wciąż na niskim poziomie, a z każdym miesiącem sytuacja jest pod tym względem lepsza. Chociaż teoretycznie oznacza to rynek pracownika, rosnąca inflacja zdecydowanie osłabia nastroje zatrudnionych. Jak wynika z najnowszego badania opublikowanego przez Blue Colibri, Polacy są przekonani, że obecny czas jest kryzysowy i wciąż grozi nam stagnacja. W związku z tym 56 proc. zatrudnionych stara się lepiej wykonywać swoje obowiązki zawodowe, 55 proc., bardziej szanuje swoją pracę, a 43 proc. boi się jej utraty.
Zadowolenie z pracy
Obecnie co trzeci pracownik ocenia swoje zadowolenie z miejsca zatrudnienia jako wysokie, a co dziewiąty – bardzo wysokie. Jednak mimo pozytywnego postrzegania swojej posady, znaczna część zatrudnionych - ze względu na sytuację ekonomiczną - rozważa zmianę pracodawcy jeszcze w tym roku. Taką opinię wyraziło 34 proc. ankietowanych.
Na decyzje pracowników dotyczące zmiany miejsca zatrudnienia mogą wpływać różne czynniki. Poszukiwania wolnego stanowiska u innego przedsiębiorcy mogą wynikać z braku podwyżek, które przynajmniej w jakimś stopniu zrekompensowałyby zatrudnionym wzrost cen. Mimo odczuwalnej inflacji boją się oni prosić pracodawcy o wyższą pensję (44 proc. badanych). Inną przyczyną jest przepracowanie – prawie co drugi ankietowany (45 proc.) uważa, że pracuje za dużo. Może to prowadzić do wystąpienia stresu lub wypalenia zawodowego, co odbija się negatywnie na efektywności.
Niepewność i lęk
Zatrudnieni obawiają się również o sytuację finansową pracodawców. Wzrost kosztów prowadzonej działalności, inflacja, kryzys energetyczny i wojna w Ukrainie mają duży wpływ na biznes i strategie przedsiębiorców. Wśród pracowników coraz częściej pojawiają się obawy związane z wdrożeniem w firmach nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, która według niektórych może zabrać im stanowiska pracy. Wśród Polaków pojawia się również zjawisko quiet quitting, czyli cicha rezygnacja.
- Polacy lubią pracować mądrze - zgodnie z maksymą “work smarter, not harder” - a nie “harować”. Quiet quitting wiąże się z innymi trendami widocznymi na rynku pracy: postawieniem na well-being, czyli dobrostan, czy work-life-balance. To wyrzeczenie się jakże widocznego na początku lat 90. kultu pracy - mówi Tamás Barathi, współzałożyciel firmy Blue Colibri wywodzącej się z Węgier.
- Tak duże nagromadzenie pozornie sprzecznych ze sobą trendów na rynku pracy sprawia, że nastroje wśród pracowników mogą się mocno różnić ze względu na branżę, firmę czy nawet w poszczególnych oddziałach danej spółki. Dlatego najlepszym wnioskiem dla pracodawcy po lekturze tego raportu jest zadbanie o jakość komunikacji wewnętrznej. Trzeba zorientować się, które z wychwyconych przez badanie zjawisk są w danej organizacji najsilniejsze i trzymać rękę na pulsie - mówi Tímea Mozgirs z Blue Colibri.
Poznaj program konferencji “HR Summit 2023”, 19-20 września, Warszawa >>