Coraz więcej przedsiębiorców oczekuje od biur rachunkowych obsługi zdalnej i z zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Zapotrzebowanie na takie usługi jest duże. Według danych KPMG niemal 65 proc. polskich firm zleca prowadzenie księgowości podmiotom zewnętrznym.
– Pozwala to ograniczyć koszty zatrudnienia i szkoleń pracowników czy przenieść odpowiedzialność za naliczanie podatków na biuro rachunkowe. Ostatnio istotną korzyść niesie też digitalizacja – zwraca uwagę Anita Gołębiewska, dyrektor operacyjny z firmy CashDirector.
Coraz powszechniejsza robotyzacja w księgowości i tworzenie dokumentów rachunkowych w czasie rzeczywistym pozwalają szybko przetwarzać i łączyć informacje. W efekcie umożliwia to na bieżąco kontrolowanie działań firmy.
– Poza rozwiązaniami dostarczającymi informacje o stanie biznesu, które są już dostępne w części biur rachunkowych, niedługo pojawią się też centralne rejestry danych. Już w październiku zostanie wprowadzony Krajowy System e-Faktur. Zmiana ta zrewolucjonizuje rynek usług księgowych i przyspieszy digitalizację pozostałych biur. Technologia zmieni formułę usługi księgowej z wykonywanej post factum na bieżącą kontrolę biznesu. Dzięki temu nowoczesny księgowy dostarczy dane pomagające rozwijać i zabezpieczać interesy swojego klienta – prognozuje Anita Gołębiewska.
Jej zdaniem księgowych czeka konieczność wdrożenia nowego modelu obsługi i oferowanie doradztwa biznesowego. Ich praca nie będzie polegać wyłącznie na liczeniu podatków, ale kontroli wyników firmy i ich stałym monitoringu.
Cyfryzacja oznacza w rezultacie nie tylko zmianę zakresu usług, lecz także procedur działania biur rachunkowych związanych z cyfrową obsługą klientów. Powodzenie takich przedsięwzięć nie zależy wyłącznie od przekonania właściciela biura, że taka przyszłość jest konieczna i opłacalna. Należy też pokazać pracownikom korzyści z niezbędnego wdrożenia nowych technologii.
– Biura rachunkowe zdecydowanie za mało inwestują w rozwój pracowników. Transformacja cyfrowa wymaga od nich nowych kompetencji, dlatego należy umożliwić im rozwijanie umiejętności pozwalających na płynne korzystanie ze sztucznej inteligencji, automatyzacji i nowych technologii. To przyczyni się do wzrostu zadowolenia klientów – uważa przedstawicielka CashDirector.
Poza tym – zwraca uwagę – sztuczna inteligencja i automatyzacja pozwolą usprawnić kontrole i szybsze wykrywanie nieprawidłowości w rozliczeniach księgowych. Coraz częściej oczekują tego klienci, którzy chcą z obsługującymi ich podmiotami porozumiewać się nie tylko telefonicznie czy mailowo. Dlatego księgowi coraz częściej oferują kontakt przez aplikacje mobilne i specjalne programy. Dokumenty są udostępniane online, a przedsiębiorcy mogą do nich sięgnąć w dowolnym momencie.