55 proc. Polaków pokaże swój rachunek bankowy innym firmom ― wynika z badania na temat otwartej bankowości zleconego przez Easy Check i Krajowy Rejestr Długów (KRD). Zgodnie z dyrektywą PSD2 banki muszą za zgodą klienta dać uprawnionym podmiotom, tzw. stronom trzecim, dostęp do danych z rachunku. Takie dane mogą być wykorzystane przez firmy, żeby na podstawie analizy zachowań płatniczych klienta dopasować odpowiednio ofertę do jego potrzeb.
― Na podstawie udostępnionych i odpowiednio uporządkowanych danych sprzedający są w stanie dokonać rzetelnej oceny sytuacji klienta. To z kolei pozwoli im nie tylko dopasować ofertę finansowania do jego możliwości, ale przede wszystkim lepiej ocenić ryzyko i zadbać o swoje bezpieczeństwo finansowe czy nawet przyspieszyć decyzję o odroczeniu płatności. Sprzedający otrzymuje bardzo wiele informacji o kliencie, m.in. jego charakterystykę i predyspozycje do kupowania. To zupełnie nowa forma weryfikacji wypłacalności konsumenta ― mówi Zbigniew Hordecki, prezes spółki Easy Check, partnera KRD.
Czego chcą Polacy w zamian za dane? Prawie 30 proc. badanych deklaruje, że przekonałaby ich niższa cena produktu. Dla 23 proc. ważnym argumentem byłaby dodatkowa usługa do już zakupionej. Blisko 20 proc. ankietowanych wskazało z kolei na uproszczenie procesu sprzedaży i weryfikacji tożsamości, która jest potrzebna np. podczas wnioskowania o pożyczkę online lub przy wyborze odroczonych płatności w trakcie zakupów w sieci. Listę najważniejszych korzyści, które mogłyby przekonać konsumentów do tego, żeby podzielili się z firmą historią transakcji swojego
konta bankowego, zamyka możliwość specjalnej oferty w postaci np. dodatkowego ubezpieczenia oraz prostsza i szybsza weryfikacja zdolności kredytowej. Wskazało na to ok. 18 proc. respondentów.
Taki odsetek Polaków słyszało o tzw. otwartej bankowości, dzięki której prężnie rozwijają się fintechy. Najlepiej zorientowane w tym zakresie są osoby w wieku 25-34 lata ― 47 proc. ankietowanych słyszało o dyrektywie PSD2.