Daimler może mieć trudności ze zwiększeniem zysku

Emax Spółka Akcyjna
opublikowano: 2003-04-09 10:30

Daimler może mieć trudności ze zwiększeniem zysku BERLIN (Reuters) - Producent samochodów DaimlerChrysler zapowiedział w środę, że
firma może mieć trudności z planowanym zwiększeniem tegorocznych zysków z powodu
pogarszającej się koniunktury w biznesie. Piąty pod względem wielkości światowy producent samochodów podał jednak, że wstępne
wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2003 są "zachęcające". W lutym firma DaimlerChrysler zapowiedziała, że w tym roku zamierza zwiększyć zyski
w stosunku do roku poprzedniego o ile koniunktura na głównych rynkach będzie stabilna. W
2003 roku koncern wypracował zysk operacyjny na poziomie 5,8 miliarda euro. "Osiągnięcie celów, które sobie postawiliśmy stało się znacznie trudniejsze" -
stwierdził w oświadczeniu poprzedzającym coroczne spotkanie akcjonariuszy prezes
DaimlerChryslera, Juergen Schrempp. "Pomimo tego będziemy starać się osiągnąć założone cele" - dodał. Producent luksusowych samochodów, ciężarówek i autobusów ogłosił, że jego prognoza
oparta była na założeniu szybkiego zakończenia wojny w Iraku oraz braku czynników
mogących znacznie osłabić gospodarki państw istotnych z punktu widzenia
DaimlerChryslera. Słaba koniunktura gospodarcza w połączeniu z apatią konsumentów spowodowała spadek
zapotrzebowania na samochody Daimlera na najważniejszych dla niego rynkach: w Stanach
Zjednoczonych oraz krajach zachodniej Europy. Eksperci gospodarczy twierdzą, że wojna w
Iraku zwiększyła niepewność tegorocznych prognoz. Francuski producent samochodów Peugeot Citroen zapowiedział we wtorek, że w tym roku
oczekuje dwuprocentowego spadku popytu na samochody w krajach zachodniej Europy z powodu
toczącej się obecnie wojny. Mieści się ona w dolnym przedziale wcześniejszych prognoz. Władze firmy zapowiedziały, że Chrysler zamierza podwoić wysiłki w ramach redukcji
kosztów, tak aby osiągnąć zaplanowany na ten rok zysk operacyjny w wysokości dwóch
miliardów euro. Od dwóch lat koncern realizuje trzyletni program restrukturyzacji swojej
amerykańskiej filii. Program zakłada zwolnienie 20 procent pracowników, obniżkę cen dla
dostawców oraz większe oszczędności. ((Tłumaczył: Marcin Kowalczyk; Redagował: Piotr Skolimowski; Reuters Messaging:
[email protected]; Reuters Serwis Polski, tel +48 22
653 9700, [email protected]))