DAIMLERCHRYSLER CHCE ROZBUDOWAĆ KREDYTY
Dealerzy zainwestują ponad 100 mln zł w rozwój sieci sprzedaży samochodów
POLSCY KOOPERANCI: Staramy się rekomendować i wspierać polskie firmy wytwarzające komponenty samochodowe dla naszych fabryk w Niemczech — podkreśla Gźnter Baumgartner, prezes DaimlerChrysler Automotive Polska. fot. Małgorzata Pstrągowska
Koncern DaimlerChrysler rozpocznie niebawem finansowanie dużych projektów inwestycyjnych spoza branży motoryzacyjnej. Jednocześnie planuje sprzedać w tym roku ponad 6 tys. samochodów osobowych i dostawczych.
W listopadzie DaimlerChrysler zarejestruje w sądzie firmę DaimlerChrysler Capital Services. Zajmie się ona udzielaniem wsparcia finansowego dla dużych projektów inwestycyjnych, dotyczących branży komunikacyjnej (samoloty, okręty, pociągi), maszyn budowlanych, urządzeń przemysłowych oraz IT. Heinrich M. Weber, szef spółki leasingowej i banku DaimlerChrysler, zapowiada, że firma rozpocznie działalność pod koniec roku.
Podobne firmy pod nazwą Capital Services istnieją m.in. w Stanach Zjednoczonych, Włoszech i Niemczech. W Europie Środkowej i Wschodniej będzie to jedyne tego typu przedsięwzięcie.
100 mln zł na sieć
Do końca tego roku DaimlerChrysler zamierza sprzedać w Polsce ponad 6 tys. samochodów marek Mercedes-Benz, Chrysler i Jeep. Zarząd firmy prognozuje, że sprzedaż będzie wzrastać 10 proc. rocznie. Ma to zostać osiągnięte m.in. dzięki inwestycjom w rozwój sieci dealerskiej.
Do połowy 2001 r. dealerzy DaimlerChrysler przy wsparciu koncernu przeznaczą około 100 mln zł na budowę i modernizację salonów sprzedaży i punktów serwisowych. Wiele nowych inwestycji związanych będzie również z zakładaniem przez dealerów kolejnych filii.
Firma myśli również o nowych formach sprzedaży samochodów. Do tej pory prowadzono ją poprzez sieć 60 autoryzowanych dealerów.
— Za dwa lata chcemy wybudować w Warszawie firmowy salon. Jeśli spełni swoje zadanie, rozważymy możliwość budowy kolejnych — mówi Gźnter Baumgartner, prezes DaimlerChrysler Automotive Polska.
Jego zdaniem, posiadanie firmowego punktu sprzedaży ma szczególnie istotne znaczenie w przypadku obsługi dużych instytucjonalnych klientów. Chcą oni bowiem negocjować bezpośrednio z producentem zarówno kwestie ceny pojazdu, jak i koszty usług finansowych.
— Podstawą naszej działalności pozostaną jednak dealerzy — podkreśla Gźnter Baumgartner.
Leasing i kredyty
Plany wzrostu sprzedaży samochodów wesprze także dalszy rozwój działalności spółek leasingowych i kredytowych. Według Heinricha Webera, DaimlerChrysler Leasing Services (debis), zajmująca się leasingiem samochodów użytkowych, zawarła do tej pory około 8 tys. umów.
Z kolei działający od kwietnia tego roku bank DaimlerChrysler udzielił 300 kredytów, głównie na samochody osobowe. Działalnością kredytową firma obejmuje jednak nie tylko klientów indywidualnych, ale wspiera również zakupy dokonywane przez gminy.
— Ostatnio sfinansowaliśmy dużą transakcję zakupu autobusów dla Łodzi o wartości kilkunastu milionów złotych — informuje Heinrich Weber.