Dar Natury myśli o drugiej rozlewni

Katarzyna Kozińska
02-05-2001, 00:00

Dar Natury myśli o drugiej rozlewni

Eden, drugi co do wielkości dostawca wody w butlach pięciogalonowych na polskim rynku, szykuje się do starcia o klienta ze swoim największym rywalem — Darem Natury. Jednak lider rynku nie zamierza oddać pozycji i twierdzi, że ma sposób na utrzymanie obecnych konsumentów. Rozważa też uruchomienie drugiej rozlewni.

Dar Natury, największy dostawca wody w opakowaniach pięciogalonowych (18,9 l), zamierza rozbudować i unowocześnić linie do rozlewania wody. Do końca roku zarząd spółki zdecyduje, czy będzie to rozbudowa istniejącej czy budowa nowej rozlewni.

Inny system

Zwiększanie produkcji zapowiada również największy rynkowy rywal Daru Natury — Eden Springs. Na razie jednak Eden powalczy o klienta nową koncepcją sprzedaży. Zdaniem Andrzeja Piotrowskiego, szefa spółki produkcyjnej Eden Spring, konsument będzie płacił stałą opłatę miesięczną za pakiet usług: za dzierżawę urządzenia dozującego, określoną liczbę butli oraz obsługę i serwis. Do tej pory wszyscy producenci pobierali opłatę oddzielnie za każdy element.

Marian Gromadzki, prezes Nature Gift Distribution, choć przyznaje, że na tym rynku wiele zależy od obsługi klienta, to kierowana przez niego firma nie zamierza stosować rozwiązań, które planuje Eden. Za kilka tygodni zaprezentuje swoje pomysły.

— Nasz program jest nastawiony przede wszystkim na utrzymanie klienta, którego już mamy. Nie zmieniamy cen, a obecną ofertę wzbogacimy o elementy, które będą wiązały klienta z naszą firmą — zapewnia Marian Gromadzki.

Eden nie chce się porównywać do swojego rywala. Firma znacznie zmniejszyła dystans między nią a liderem po zakupie w ubiegłym roku trzeciej firmy na rynku — Aqua Light. Eden zdobył w ten sposób jej klientów — podobnie jak dwa lata wcześniej przejął rynek zajmowany przez firmę Apia.

Jest się czym dzielić

Dar Natury i Eden Springs kontrolują ponad 80 proc. rynku wody w opakowaniach 5-galonowych, podzielonego w sumie zaledwie między kilkunastu producentów. Nie ma jednak statystyk, które dokładnie określiłyby wielkość każdego z nich. Zainteresowani mierzą dynamikę wzrostu liczbą klientów i ilością sprzedanej wody. Istnieje zgoda co do tego, że Dar Natury jest największym graczem. W 2000 r. firma sprzedała ponad 100 mln litrów wody za 26 mln USD (ponad 100 mln zł). Ma w Polsce blisko 110 tys. maszyn dystrybucyjnych. Eden jest własnością mieszanego kapitału izraelsko (osoby prywatne)-amerykańskiego (fundusze inwestycyjne). Dar Natury od miesiąca należy do Perrier Vittel, spółki z koncernu Nestle. Na rynku coraz odważniej pojawiają się także mniejsze firmy polskie: Aquator, Piast-Pol, Ekol-Wod, Ustronianka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Dar Natury myśli o drugiej rozlewni