Zamówienia publiczne zapewniają przedsiębiorstwu większe dochody i rozpoznawalność w branży. To również sposób na dotarcie do klientów spoza standardowej grupy docelowej.
Podmioty publiczne, np. ministerstwa i uczelnie, kupują towary i usługi poprzez zamówienia publiczne, czyli odpłatne umowy pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami. Tymi ostatnimi są firmy zgłaszające się do przetargów. Zamówienia publiczne są sformalizowane, ale niska bariera udziału w nich i liczne zalety realizacji zleceń sprawiają, że przedsiębiorstwa powinny zainteresować się pozyskiwaniem kontrahentów w taki sposób.
To nie takie trudne
Realizując nawet jedno zlecenie, firma może zwiększyć w znaczący sposób swoje dochody - zamówienia podmiotów publicznych bardzo często dotyczą usług i dostaw, które przewidują wysoką zapłatę. Oprócz kwestii finansowych udział w przetargach ma również inne zalety. Pozwala markom poprawić ich widoczność w branży. To także okazja do rozbudowania portfolio o współpracę z rozpoznawalnymi przedsiębiorstwami i innymi znanymi podmiotami, co wpływa na renomę wykonawcy.
- Start w przetargach umożliwia mi nawiązanie dłuższej współpracy z instytucjami oraz reklamę firmy w dużych przedsiębiorstwach i podmiotach publicznych. Poza tym pomagają w zdobyciu referencji, dzięki którym pozycja w branży się umacnia – mówi Damian Lenart, menedżer firmy Bezstresowe Przeprowadzki.
Powszechna wśród przedsiębiorców opinia o zawiłości przepisów i trudnych do spełnienia wymogach dotyczących zgłoszeń do przetargów sprawia, że wiele firm rezygnuje ze złożenia oferty. Tymczasem jest to zadanie, z którym powinien poradzić sobie właściwie każdy właściciel firmy.
- Start w przetargach nie jest skomplikowany, ale wymaga dokładnego zapoznania się z treścią ogłoszenia. Zazwyczaj jest to ok. 20 stron - mówi Damian Lenart.
Przedsiębiorca nie musi wykazywać się bardzo dobrą znajomością przepisów. Nie jest tu konieczna biegła znajomość prawa zamówień publicznych. Warto jednak znać podstawowe, ogólne kwestie prawne, ponieważ zdarzają się sytuacje, gdy zamawiający popełniają proste błędy w ogłoszeniach, często przez nieuwagę.
Platformy jak aukcje
Przedsiębiorcy nie muszą wyszukiwać w internecie ogłoszeń zamieszczanych przez podmioty publiczne. Istnieje wiele platform elektronicznych, które gromadzą informacje o aktualnych ofertach. Niektóre z nich działają podobnie jak serwis aukcyjny, na którym podmiot publiczny zamieszcza ogłoszenie o przetargu. Firmy zgłaszają swoje propozycje wykonania usługi lub dostawy towaru, a następnie zamawiający wybiera najlepszą ofertę.
- Korzystanie z platform przetargowych jest intuicyjne. To prosty sposób na wysłanie swojej propozycji wykonania zamówienia bez konieczności osobistego stawiennictwa u zamawiającego, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze – dodaje Damian Lenart.