Z jakimi problemami mierzy się branża nowoczesnych usług biznesowych (NUB)? Czy pracodawcy narzekają na kadry? Między innymii na te pytania odpowiadają autorzy najnowszego raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Bilans Kapitału Ludzkiego”.
Aż 96 proc. badanych pracodawców z tego sektora jest zadowolonych z kompetencji swoich pracowników. Z raportu wynika, że 86 proc. osób zatrudnionych w branży nowoczesnych usług biznesowych ma wyższe wykształcenie, a pozostała część — średnie. 87 proc. respondentów uważa, że są dobrze przygotowani przez szkoły i uczelnie do wykonywania obowiązków zawodowych.
— Kluczowym zadaniem PARP jest wsparcie usług rozwojowych dla przedsiębiorców i ich pracowników. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy aż 70 proc. pracodawców z sektora nowoczesnych usług biznesowych inwestowało w rozwój kompetencji podwładnych. Natomiast w najbliższych trzech latach największy wzrost zatrudnienia będzie dotyczył stanowisk pracy związanych z obsługą klienta, kontrolingiem i księgowością. Trendy opisane w raporcie pomagają nam przygotować odpowiednią ofertę szkoleń i doradztwa — mówi Dariusz Budrowski, prezes PARP.
Pracownicy z zagranicy
Czy branża potrzebuje nowych pracowników? W ubiegłym roku zdecydowana większość pracodawców ich nie szukała. Szefowie firm nie planowali też większych zmian w zatrudnieniu na kluczowych stanowiskach. W perspektywie długookresowej pracodawcy prognozują, że ich firmy będą potrzebowały pracowników z zagranicy. Cenią w cudzoziemcach umiejętności językowe i duże zaangażowanie w wykonywanie obowiązków zawodowych.
Z raportu wynika ponadto, że prawie połowa firm z branży NUB przeprowadza ocenę, jakich umiejętności potrzebują ich pracownicy. Ok. 20 proc. pracodawców robi to co najmniej raz w roku, natomiast 23 proc. szefów firm czyni to rzadziej. Głównymi metodami oceny kompetencji pracowników są: rozmowa z przełożonymi, weryfikacja realizacji postawionych celów i ocena opisowa podwładnych.
Umiejętności społeczne
Według raportu ponad 40 proc. pracodawców chce w ciągu najbliższych kilku lat inwestować w rozwój umiejętności pracowników. Szefowie firm uważają, że w tym czasie będzie rosła rola kompetencji społecznych i analitycznych.
— Plany przedsiębiorców na kolejne trzy lata dotyczą przede wszystkim podwyższenia średniej marży sprzedaży, inwestycji w rozwój technologii i oprogramowania, a także w umiejętności pracowników i innowacyjność firm — podkreśla Dariusz Budrowski.
Eksperci branżowi wskazują na jeden z możliwych scenariuszy rozwoju sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce. Podkreślają, że najkorzystniejszy dla przedsiębiorstw i pracowników byłby ten, który zakłada wysoki poziom automatyzacji firm i rozwiązań bazujących na mechanizmach sztucznej inteligencji. Dlatego — ich zdaniem — ważne jest wdrażanie już teraz innowacji i szukanie nowych sposobów usprawniania branży.