Dobro&Dobro rusza w świat

opublikowano: 07-02-2021, 20:00

Sieć kawiarni wykorzystuje specyficzną sytuację pandemii i rozrasta się. Nie tylko w kraju. Wkrótce ma uruchomić pierwszy lokal w stolicy Czech.

Pierwsza kawiarnia Dobro&Dobro; powstała prawie pięć lat temu w Warszawie. Założyło ją małżeństwo Inny i Olega Yarovych, którzy dopiero co przyjechali z Ukrainy. Lokal o powierzchni zaledwie 6 m kw. okazał się - choć nie było to zaplanowane - najmniejszą kawiarnią w Polsce, co jest zresztą potwierdzone odnośnym wpisem do księgi rekordów. Dziś Dobro&Dobro; to cała sieć.

- Składa się w tej chwili z 12 kawiarń. Z czego trzy są nasze własne, a pozostałe dziewięć franczyzowe - mówi Inna Yarova, współzałożycielka i współwłaścicielka sieci.

Z Ukrainy do Polski, z Polski do Czech
Z Ukrainy do Polski, z Polski do Czech
Założona przez Innę i Olega Yarovych sieć kawiarń Dobro&Dobro; ma być pod koniec tego roku dwa i pół razy większa niż jest obecnie. Wyjdzie też po raz pierwszy za granicę.
ARC

Ogłoszony w czasie pandemii lockdown spowodował, że wiele firm gastronomicznych zawiesiło lub definitywnie zakończyło działalność. W przeciwieństwie do nich sieć małżeństwa Yarovych zaczęła się dynamicznie rozwijać.

- Na rynku pojawiło się wiele świetnych, wolnych lokalizacji. Aż grzech by było tego nie wykorzystać – mówi Inna Yarova.

Jest przekonana, że jeszcze w tym roku sieć będzie miała łącznie co najmniej 30 obiektów.

- W tej chwili mamy podpisanych 18 umów, które zobowiązują nas do uruchomienia kolejnych kawiarń. Część obiektów, gdzie powstaną, właśnie remontujemy, inne wyposażamy w meble i niezbędny sprzęt. Większość nowych kawiarń powstanie oczywiście w Polsce, jednak mamy też umowę na pierwszy lokal w Czechach – tłumaczy współwłaścicielka Dobro&Dobro.;

Czeska kawiarnia będzie zlokalizowana w Pradze. W tej chwili trwa nabór pracowników, którzy wkrótce przejdą szkolenie. Lokal powinien otworzyć swoje podwoje w najbliższych tygodniach.

- Zdecydowaliśmy się na Czechy z kilku powodów. Przede wszystkim z racji bliskości kulturowej do Polski. Ważne było również to, że obowiązują tam niższe stawki VAT, a czeski rząd, aby ożywić gospodarkę, zdecydował się również zmniejszyć obciążenia podatkowe firm – wylicza Maryna Glagovych, menedżerka w kawiarni Dobro&Dobro.;

Czechy to tylko pierwszy etap ekspansji. Już teraz właściciele sieci myślą o Słowacji, a także o Ukrainie, skąd się wywodzą. Jednak nie są to jeszcze skonkretyzowane plany.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Powiększanie sieci nie oznacza, że koronawirus nie odcisnął się na działalności Dobro&Dobro.;

- Oczywiście w pandemii funkcjonuje się bardzo, bardzo trudno. Tak jak wszyscy lub prawie wszyscy, którzy działają w branży gastronomicznej, mieliśmy spadek obrotów. W 2020 r. nasza sprzedaż była o około 35 proc. mniejsza niż rok wcześniej – mówi Inna Yarova.

Po słabej wiośnie, kiedy ogłoszono pierwszy lockdown, latem kawiarnie miały lepszy czas i udało się nawet o ok. 30 proc. zwiększyć obroty w stosunku do tych z 2019 r. Jednak jesień i kolejne zamknięcie znacząco pogorszyło wyniki. Obronną ręką z trudności wyszła jedynie jedna, najstarsza i najmniejsza kawiarnia. Lokal w minionym roku zwiększył sprzedaż, i to aż o 101 proc.

Inna Yarova liczy na to, że 2021 r. przyniesie już wzrost przychodów całej sieci.

Kawa często razem z benzyną

W Polsce działa kilkadziesiąt sieci kawiarnianych, z których największe liczą nawet kilkaset lokali. Bardzo mocną pozycję mają tu obiekty należące do sieci paliwowych, m.in. Orlenu, Grupy Lotos, BP czy Shell. Według przygotowanego przez firmę BROG B2B opracowania „Rynek gastronomiczny w Polsce – Raport 2020” do najpopularniejszych sieci w drugim kwartale zeszłego roku należały: Żabka Cafe (odwiedziło ją w ciągu ostatniego miesiąca 12,5 proc. ankietowanych), Stop Cafe na stacjach Orlenu (8,8 proc. wskazań), Cukiernia Sowa (3,8 proc.), Grycan Lody od Pokoleń i McCafe (po 3,4 proc.), Cafe Punkt na stacjach Grupy Lotos (2,4 proc.), Wild Baen Cafe na stacjach BP (2,3 proc.), Starbucks (2,2 proc.) oraz Costa Coffee (1,2 proc.) i Costa Express na stacjach Shell (0,9 proc.).

Pod względem satysfakcji klientów (mierzonej różnicą między odsetkiem zadowolonych i niezadowolonych klientów) na czoło wybijają się Cukiernia Sowa, Grycan Lody od Pokoleń i Stop Cafe (odpowiednio 64,4 proc., 59,9 proc. i 50,8 proc. satysfakcji).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane