Docelowy koszt terminala LNG w Świnoujściu może sięgnąć 445 mln euro

opublikowano: 2007-04-03 15:16

Całkowity koszt budowy gazoportu na gaz skroplony (LNG) w Świnoujściu, przy założeniu realizacji trzech etapów rozbudowy do przepustowości 7,5 mld m. sześc., może sięgnąć 440-445 mln euro, poinformował we wtorek Tadeusz Zwierzyński, wiceprezes Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG), realizatora tej inwestycji. W 2015 roku ma być zrealizowany II etap, przewidujący osiągnięcie przepustowości 5 mld m. sześc.

W pierwszym etapie, który ma zostać zakończony do 2011 roku, terminal ma mieć przepustowość 2,5 mld m. sześc. rocznie. "Koszt budowy gazoportu o docelowej przepustowości 7,5 mld m. sześc., przy obecnych cenach, szacuje się na 440-445 mln euro" - powiedział Zwierzyński podczas konferencji prasowej w Szczecinie.

Dodał, że rozbudowa gazoportu do maksymalnej przepustowości zostanie zrealizowana, jeśli będzie odpowiedni popyt w Polsce. Nie określił, kiedy może to nastąpić. "Byłoby to [7,5 mld m. sześc. - przyp. ISB] więcej gazu, niż obecnie sprowadzamy z Rosji" - zaznaczył Zwierzyński.

Wiceprezes podał, że przy obecnych prognozach wzrostu zużycia gazu gazoport ma być rozbudowany do końca 2015 roku do 5 mld m. sześc. "Wynika to z luki popytu szacowanej na 2 mld m. sześc." - wyjaśnił.

W ub. tygodniu akcjonariusze PGNiG zdecydowali, że spółka obejmie wszystkie założycielskie udziały w firmie Polskie LNG o wartości 28 mln zł. PGNiG przewiduje, że ze środków własnych sfinansuje 45% kosztów I etapu tego przedsięwzięcia (do 2011 r.), którego całkowity koszt jest szacowany na 350 mln euro.

We wtorek powołano Społeczną Radę Konsultacyjną ds. budowy terminala LNG w Świnoujściu. Ma się ona zająć konsultowaniem wszelkich spraw związanych z budową terminala. W skład rady wchodzą przedstawiciele władz woj. zachodniopomorskiego i Świnoujścia, przedstawiciele organizacji ekologicznych i turystycznych, a także przedstawiciele morskich portów Szczecin i Świnoujście oraz PGNiG.

W grudniu PGNiG wybrało na lokalizację gazoportu na gaz skroplony (LNG) Świnoujście, odrzucając w ten sposób ofertę konkurującego z nim Gdańska. Zakończenie budowy terminalu planuje się na rok 2011. W latach 2008-2010 będzie zaś trwała budowa terminalu i przyłączanie do sieci przesyłowej.

Przedstawiciel ekologów Jakub Szumin powiedział podczas konferencji, że oczekuje się wdrożenia zabezpieczeń służących ochronie przyrody, a także działań kompensujących. Marcin Zaremba, ISB