W pierwszym etapie, który ma zostać zakończony do 2011 roku, terminal ma mieć przepustowość 2,5 mld m. sześc. rocznie. "Koszt budowy gazoportu o docelowej przepustowości 7,5 mld m. sześc., przy obecnych cenach, szacuje się na 440-445 mln euro" - powiedział Zwierzyński podczas konferencji prasowej w Szczecinie.
Dodał, że rozbudowa gazoportu do maksymalnej przepustowości zostanie zrealizowana, jeśli będzie odpowiedni popyt w Polsce. Nie określił, kiedy może to nastąpić. "Byłoby to [7,5 mld m. sześc. - przyp. ISB] więcej gazu, niż obecnie sprowadzamy z Rosji" - zaznaczył Zwierzyński.
Wiceprezes podał, że przy obecnych prognozach wzrostu zużycia gazu gazoport ma być rozbudowany do końca 2015 roku do 5 mld m. sześc. "Wynika to z luki popytu szacowanej na 2 mld m. sześc." - wyjaśnił.
W ub. tygodniu akcjonariusze PGNiG zdecydowali, że spółka obejmie wszystkie założycielskie udziały w firmie Polskie LNG o wartości 28 mln zł. PGNiG przewiduje, że ze środków własnych sfinansuje 45% kosztów I etapu tego przedsięwzięcia (do 2011 r.), którego całkowity koszt jest szacowany na 350 mln euro.
We wtorek powołano Społeczną Radę Konsultacyjną ds. budowy terminala LNG w Świnoujściu. Ma się ona zająć konsultowaniem wszelkich spraw związanych z budową terminala. W skład rady wchodzą przedstawiciele władz woj. zachodniopomorskiego i Świnoujścia, przedstawiciele organizacji ekologicznych i turystycznych, a także przedstawiciele morskich portów Szczecin i Świnoujście oraz PGNiG.
W grudniu PGNiG wybrało na lokalizację gazoportu na gaz skroplony (LNG) Świnoujście, odrzucając w ten sposób ofertę konkurującego z nim Gdańska. Zakończenie budowy terminalu planuje się na rok 2011. W latach 2008-2010 będzie zaś trwała budowa terminalu i przyłączanie do sieci przesyłowej.
Przedstawiciel ekologów Jakub Szumin powiedział podczas konferencji, że oczekuje się wdrożenia zabezpieczeń służących ochronie przyrody, a także działań kompensujących. Marcin Zaremba, ISB