Autostradowa dyrekcja obiecuje rozsypać worek z przetargami
Drogowa dyrekcja złagodziła przetargowe rygory. Stara się też zmienić prawo, by firmy dostawały zaliczki na kontrakty.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce, aby do 2012 r. powstało 900 km nowych autostrad i 2,1 tys. km dróg ekspresowych. Ale rzeczywistość może nie być tak różowa.
— Nadal mamy program inwestycji wart 121 mld zł, ale zdecydowaliśmy się na weryfikację założeń. Może okazać się, że około 900 km dróg powstanie nieco później niż dotychczas planowano — mówi Lech Witecki, p. o. szefa dyrekcji.
Szkodzi kryzys…
W rzeczywistości opóźnienia mogą być większe. Dyrekcja bowiem w planach do 2012 r. podaje trasy A 2 Stryków — Konotopa (90 km) i A 1 Stryków —Pyrzowice (180 km), ale ich zbudowanie w tym terminie jest mało realne. Przedłużają się bowiem rozmowy z potencjalnymi koncesjonariuszami: Autostradą Mazowsze (grupa Stalexportu Autostrady) i Autostradą Południe (Cintra, Ferrovial i Budimex). Jednym z najważniejszych powodów opóźnień jest kryzys na rynkach finansowych i wzrost kosztów kredytów. Zresztą kiedy już nawet firmy dogadają się z dyrekcją i tak na formalne zamknięcie finansowe mogą potrzebować nawet roku.
— Rozmowy przedłużają się, bo chcemy mieć pewność, że prywatni partnerzy dostaną kredyty. Chcę jednak podkreślić, że dyrekcja nigdy tak mocno nie angażowała się w pomoc dla firm przy organizowaniu finansowania — dodaje Lech Witecki.
Dla A2 już pozyskała wstępną deklarację Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a dla A 1 ma otrzymać ją w styczniu. Firmy starają się też o finansowanie z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, ale bez instytucji komercyjnych się nie obędzie. Magdalena Jaworska, zastępca szefa dyrekcji, twierdzi zresztą, że osobiście spotyka się z bankami komercyjnymi, by uwiarygodnić projekty i ułatwić firmom zdobycie kredytów.
…ale będą budować
Dyrekcja ma jednak także sporo dobrych nowin. Zapowiada gigantyczne inwestycje i rozsypanie worka z przetargami. Już podpisała 190 umów, w tym 32 na nowe, duże inwestycje warte prawie 15 mld zł. Obecnie trwają 23 przetargi na inwestycje dotyczące około 250 km dróg, a jeszcze w tym roku będzie kolejnych 10 — na 300 km autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic. W przygotowaniu jest 80 przetargów na odnowy nawierzchni za 1 mld zł.
Dyrekcja otwiera się na mniejszych wykonawców łagodząc kryteria przetargowe. Dzięki temu w przetargach będzie mogło startować 290 firm, a do tej pory było ich kilkanaście. Kolejnym udogodnieniem będą zaliczki na realizację kontraktów.
Wielkie wyzwanie
W 2008 r. oddano 241,2 km dróg. Trwa budowa 538 km. GDDKiA dysponowała budżetem wysokości 21 mld zł (z tego prawie 4 mld zł to rezerwa). Z tej sumy w tym roku wydano 15-16 mld zł. To niezły wynik, bo branża spodziewała się wykorzystania na poziomie około 12 mld zł. W przyszłym roku dyrekcja musi jednak zakasać rękawy, bo razem z rezerwą będzie dysponowala ponad 30 mld zł.
Katarzyna Kapczyńska