DVD się upowszechnia

Kamil Kosiński
opublikowano: 2000-01-10 00:00

DVD się upowszechnia

NAPĘD NIE WYSTARCZY: Najtańsze napędy DVD kosztują około 400 złotych. Tak naprawdę, bez innych drogich urządzeń są jednak w komputerze mało przydatne — mówi Grzegorz Szadkowski z firmy NTT System. fot. GK

Na razie nie rozprowadza się oprogramowania na płytach DVD, a monitory komputerowe są zbyt małe, aby w komfortowych warunkach oglądać na nich filmy. Powoduje to, że maszyny z napędami tego typu upowszechniają się wolniej niż miało to miejsce z komputerami wyposażonymi w CD-ROM-y.

Napędy DVD instalowane są w droższych modelach komputerów. Przedstawiciele producentów przyznają, że nie obserwują dużego zainteresowania takimi maszynami.

— Napędy DVD montujemy standardowo w komputerach kosztujących w sprzedaży detalicznej powyżej 5 tys. złotych. Zainteresowanie nimi rośnie. Na razie jednak stanowią one 8 proc. wszystkich sprzedawanych przez nas maszyn — ujawnia Błażej Miernikiewicz, dyrektor marketingu w JTT Computer.

Przedstawiciele branży twierdzą, że DVD rozpowszechnia się wolniej niż oczekiwano. Zwracają też uwagę, że napędy DVD tanieją wolniej niż kilka lat temu miało to miejsce w przypadku CD-ROM-ów.

Przedstawiciele firm komputerowych dodają, że ciągle nie używa się DVD do rozpowszechniania oprogramowania, a sam napęd nie wystarcza do oglądania filmów.

— Popularne monitory komputerowe są zbyt małe, aby wygodnie oglądać na nich filmy. Odpowiednie karty i tzw. przejściówki umożliwiające podłączenie się do telewizora są dość drogie — wyjaśnia Grzegorz Szadkowski z firmy NTT System.

Są też inne powody powolnej popularyzacji DVD.

— Czołowi producenci sprzętu DVD wciąż walczą o ustalenie jednolitego standardu płyt wielokrotnie nagrywalnych. Powoduje to, że różne napędy odczytują tylko określone nośniki tego typu — tłumaczy Artur Kostrzewa z TCH Components.