W tym roku w branży leasingowej powinno być znacznie lepiej — twierdzi Piotr Kaczmarek, prezes Europejskiego Funduszu Leasingowego.
Ostatnio środowisko leasingowe zostało zbulwersowane informacjami o konieczności zwracania podatku VAT przy zakupie aut ciężarowych bez homologacji. Gdyby tak się stało, EFL stanąłby przed wizją spłaty co najmniej kilkunastu milionów złotych.
— Przebieg negocjacji Konfederacji Pracodawców Polskich z Ministerstwem Finansów jest obiecujący. MF jeszcze dziś ma wydać decyzję w sprawie interpretacji przepisów, a według zapewnień przedstawicieli resortu będzie ona korzystna — twierdzi Piotr Kaczmarek, prezes EFL.
KPP zaproponowała trzy rozwiązania: wydanie przez Główny Inspektorat Kontroli Skarbowej wytycznych dla aparatu skarbowego, wydanie interpretacji zestawu przepisów przez MF lub podjęcie przez MF decyzji o zaniechaniu poboru odliczonego podatku VAT.
— Zastosowanie choćby dwóch pierwszych rozwiązań dałoby gwarancję, że podatek nie będzie ściągany — mówi Piotr Kaczmarek.
Głównym źródłem obrotów EFL pozostaną w 2002 r. samochody. Wejście w życie tak zwanej ustawy leasingowej — zdaniem szefa EFL — już przyniosło efekty. We współpracy z innymi spółkami wchodzącymi w skład grupy Credit Agricole firma zamierza zwiększyć swój udział w rynku samochodów — teraz także używanych.
— Docelowo EFL zaoferuje kompletne usługi finansowania zakupu samochodów, również dla osób fizycznych. Sieć handlowa EFL zostanie wykorzystana ponadto do dystrybucji produktów kredytowych jednego z banków grupy — prawdopodobnie Lukasa — mówi prezes.
Drugim novum w polityce EFL w 2002 r. będzie rozwój leasingu sprzętu medycznego.
— Planujemy też rozwój usług zarządzania flotą leasingowanych samochodów — dodaje Piotr Kaczmarek.
Spółkę czekają też zmiany związane z dostosowaniem EFL do standardów Credit Agricole.
— Chodzi m.in. o wdrożenie nowych standardów raportowania. Funkcjonowanie w grupie Credit Agricole może wymusić małe zmiany systemowe np. inne podejście do ryzyka finansowego — informuje Piotr Kaczmarek.
W 2001 r. obroty EFL wyniosły 1,38 mld zł.
— Wynik cieszy tym bardziej, że branża leasingowa znajduje się w dołku. Według naszych wyliczeń obroty na polskim rynku leasingowym spadły około 25 proc. — szacuje Piotr Kaczmarek.
Założeń na 2002 r. spółka jeszcze nie publikuje.
— Jeżeli ustabilizuje się rynek motoryzacyjny i poprawi się sytuacja gospodarcza, to 2002 rok może się zakończyć dla branży wzrostem — podsumowuje prezes.