Rozwiązania chmurowe, które zyskały sympatię ponad dwóch mln klientów na 151 rynkach, biodegradowalna zastawa trafiająca do ponad 70 krajów czy urządzenia do pomiaru powietrza coraz chętniej kupowane w Europie to tylko niektóre przykłady pokazujące, że nasi eksporterzy potrafią osiągać spektakularne sukcesy nawet w trudniejszym otoczeniu. Podczas gali wieńczącej ósmą edycję konkursu „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion” można było spotkać wiele takich firm. Wydarzenie wspólnie zorganizowali PwC Polska oraz „Puls Biznesu”.

Pełni pasji i zapału
Adam Krasoń, prezes PwC Polska, podczas otwarcia gali zwracał uwagę, że czasy, kiedy łatwo wychodziło się za granicę, powoli dobiegają końca.
— Dzisiaj eksporterzy zmagają się z coraz większą liczba nowychwyzwań, jak choćby presja płacowa. Muszą też nadążyć za transformacją cyfrową. Ponadto zagrożeniem jest dla nich spowolnienie w Europie — mówi Adam Krasoń.
Nic dziwnego, że w 2018 r. eksport z Polski wzrósł o 7 proc., podczas gdy w poprzednich latach dynamiki były dwucyfrowe. Pocieszające są jednak prognozy, że bieżący rok zamkniemy wzrostem gospodarczym na poziomie 4,4 proc., a przyszły ok. 3,3 proc.
— To są bardzo dobre wyniki, szczególnie biorąc pod uwagęsytuację za naszą zachodnią granicą. I to jest przede wszystkim zasługa przedsiębiorców — podkreślał Marek Niedużak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.
Jakub Papierski, wiceprezes PKO Banku Polskiego, deklarował, że przedsiębiorcy myślący o ekspansji zawsze mogą liczyć na wsparcie ze strony banku m.in. dzięki otwieranym oddziałom zagranicznym tej instytucji. Z kolei Adam Góral, prezes i założyciel Asseco, którego firma w tym roku została wyróżniona w naszym konkursieza inwestycje zagraniczne, a on sam zyskał tytuł wizjonera ekspansji zagranicznej, podkreślał, że zapał polskich firm do ekspansji, również w trudniejszych warunkach, jest godny podziwu.
— To niesamowite, że Polacy, pomimo tego, że zapłacili sporą cenę za poprzedni system i wciąż są niedoceniani, mają wielką motywację, żeby pokazywać światu, że to nie miejsce, w którym się urodzili, ale pasja oraz wiara, że się da, pozwala im osiągać coraz większe sukcesy — podkreślał Adam Góral.
Zachęcał też firmy do tego, żeby zwróciły szczególną uwagę na Słowację, Czechy, Węgry oraz kraje bałkańskie.
— Odważcie się integrować te kraje, bo dla nich jesteśmy naturalnym liderem. Nie ma sensu marzyć już na samym początku o Francuzach czy Niemcach, którzy wciąż mają do nas pewien dystans — mówił Adam Góral.
Zwycięzcy
Laureaci naszego konkursu pokazują jednak, że nie boją się nie tylko marzyć, ale też z uporem tych marzeń realizować. O tytuł Międzynarodowego Czempiona mogły zawalczyć spółki z rodzimym kapitałem, które w ciągu ostatnich trzech lat dokonały inwestycji zagranicznej i/lub z sukcesem prowadzą działalność eksportową. Nagrody przyznano w pięciu kategoriach. Tytuł najlepszego eksportera wśród dużych przedsiębiorstw drugi raz z rzędu dostała Amica, natomiast najlepszym dużym inwestorem okazała się firma z branży odzieżowej — LPP. Wyróżnienia trafiły do Grupy Kapitałowej LUG, Oknoplastu, CCC oraz Asseco.
Wśród małych i średnich przedsiębiorstw trofeum za eksport podobnie jak rok temu trafiło do firmy Senetic Holding dostarczającej rozwiązania chmurowe na ponad 150 rynków. Natomiast w kategorii Inwestor Małe i średnie przedsiębiorstwo nagrodę otrzymała firma Profix produkująca elektronarzędzia. Wyróżnienia dostały spółki STX Next i Biotrem.
Najlepszym debiutantem na rynkach zagranicznych została krakowska firma Airly dostarczająca systemy do pomiaru powietrza, które już są obecne na 22 europejskich runkach.
— W przyszłym roku chcemy tę liczbę podwoić — mówił Wiktor Warchałowski, założyciel i prezes spółki.
Wyróżnienie dostała firma Tripnet oferująca serwis do zakwaterowania oraz Procom System zajmujący się automatyzacją produkcji.
Jury przyznało także nagrodę specjalną za konsekwentnie realizowaną skuteczną strategię ekspansji i promocję polskiej marki za granicą. Trafiła ona do OTCF, właściciela marki 4F.
Z kolei wizjonerem ekspansji zagranicznej został Adam Góral, twórca Asseco. Grupa jest obecna w 50 krajach i zatrudnia 24 tys. pracowników. Pomimo tego, jak zapewnia jej twórca, wciąż jest na początku drogi.
— W porównaniu z takimi korporacjami jak Mircosoft czy Oracle, nadal jesteśmy małą firmą. Dlatego musimy rosnąć — mówił Adam Góral.
Partnerem strategicznym projektu „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion” był PKO Bank Polski. Pozostali partnerzy to KUKE, Agencja Rozwoju Przemysłu oraz KGHM. Patronat honorowy objęło Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Mini-sterstwo Rozwoju.