Dziś funkcjonujemy w zupełnie innej rzeczywistości. Budowanie biznesu w oparciu o odpowiednie standardy etyczne oraz systemy zapewnienia zgodności przestało być ciekawostką dla nielicznych, a stało się jednym z głównych wymogów, przed którymi stają wszystkie firmy w Polsce.
Z jednej strony motorem napędzającym tę transformację była ewolucja świadomości konsumentów i innych interesariuszy, którzy coraz większy nacisk kładą nie tylko na to, jak firma funkcjonuje od strony biznesowej, ale też na to, jaki jest jej wpływ na otoczenie. W przeszłości wystarczyło wykazywać brak negatywnych konsekwencji dla środowiska i społeczeństwa, obecnie zaś firmy coraz częściej skupiają się na pokazywaniu swojego pozytywnego wkładu generowanego m.in. w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu czy szerzej – ESG.
Z drugiej strony za zmianami w oczekiwaniach społeczeństw idą też zmiany regulacyjne, które w ostatnim czasie coraz bardziej przyspieszają. Komisja Europejska opublikowała Europejskie Standardy Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (ESRS), które stanowią uzupełnienie Dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i mają na celu stworzenie transparentnego systemu raportowania działań firm w zakresie zrównoważonego rozwoju, opartego na porównywalnych wskaźnikach. Niemcy wprowadziły ustawę o należytej staranności w łańcuchach dostaw (LkSG), która nakłada określone obowiązki w zakresie praw człowieka i ochrony środowiska zarówno w odniesieniu do niemieckich firm, jak i ich dostawców – również polskich. Cały czas podtrzymywane i rozbudowywane są międzynarodowe sankcje oraz ograniczenia w eksporcie w odniesieniu do osób, organizacji i krajów prowadzących nieetyczne działania. Te przykłady jednoznacznie pokazują, że etyka w biznesie jest na agendzie nie tylko przedsiębiorstw i ich klientów, ale też regulatorów.
Etyka w biznesie, szeroko pojęty compliance – to zagadnienia, które są i będą z nami na lata. Będą one kształtowały obecną i nadchodzące dekady. Tym większy mamy zaszczyt, jako kancelaria PwC Legal, kolejny raz pełnić funkcję partnera merytorycznego konkursu „Etyczna Firma”, a tym samym współtworzyć pozytywne wzorce prowadzenia biznesu w sposób etyczny i zrównoważony. Dziękujemy wszystkim przedsiębiorstwom, które przez te lata uczestniczyły w konkursie, i gorąco zapraszamy do udziału w jubileuszowej 10. edycji, w której wyróżnimy i nagrodzimy tych, dla których etyka jest kluczowym i nieodzownym elementem funkcjonowania na rynku. Powodzenia!