Eurasia Group: Jeśli ma być kryzys, to wybuchnie w tym roku

opublikowano: 04-01-2018, 15:02
aktualizacja: 04-01-2018, 15:07

Ryzyko wystąpienia dużego nieoczekiwanego kryzysu jest w skali globu najwyższe od lat, ostrzega ośrodek badawczy Eurasia Group.

Stojące przed geopolityką wyzwania są niewdzięczne, zauważa zajmujący się oceną ryzyka politycznego amerykański think-tank. Jeżeli doprowadzi to do kryzysu o skali załamania finansowego z 2008 r., to według ośrodka najbardziej prawdopodobnym terminem jego wybuchu jest rozpoczynający się rok. Największym źródłem niepewności jest fakt, że Chiny usiłują wykorzystać kurczenie się amerykańskiej strefy wpływów, a skutki tych napięć będą widoczne także w gospodarce.

- Obserwujemy coraz większe rozczłonkowanie globalnego rynku, co jest skutkiem interwencjonistycznej polityki rządów. Po części wynika to z faktu, że Chiny mają własny model inwestycji i w przypadku krajów, którym jest bardziej po drodze z Pekinem niż z Waszyngtonem, będzie on coraz częściej najważniejszym drogowskazem dla gospodarek – zauważał w wywiadzie dla telewizji Bloomberg prezes Eurasia Group Ian Bremmer.

Według ośrodka dzięki ubiegłorocznemu  kongresowi partii komunistycznej prezydent Xi-Jinping umocnił swoją pozycję, a tymczasem za prezydentury Donalda Trumpa USA częściowo wycofały się z polityki międzynarodowej. Chiny, które są wiarygodną alternatywą wobec USA dla coraz większej liczby krajów, coraz częściej ustalają międzynarodowe standardy w dziedzinach handlu, inwestycji, technologii i wartości. Ośrodek wymienia także cztery inne potencjalne źródła konfliktu: to prowadzący do konfrontacji poważny błąd w kalkulacjach którejś ze stron w istniejących konfliktach dwustronnych, wojna między potęgami o prymat w technologiach, niepewna przyszłość porozumienia wokół irańskiego programu atomowego oraz protekcjonizm.

- Dobra koniunktura w gospodarkach rozwiniętych dla ruchów populistycznych zmusiła twórców polityki do pójścia w stronę merkantylizmu i do pokazywania, że robią coś na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy. W ten sposób jednak między krajami rosną mury – powiedział Ian Bremmer.

Bloomberg
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski

Polecane