Firmy będą tańsze

opublikowano: 25-05-2020, 22:00

Recesja spowodowana koronawirusem odbije się na wycenach małych i średnich przedsiębiorstw. Spadki mogą sięgnąć kilkunastu procent.

Firma doradcza Blackpartners zbadała ponad 300 przedsiębiorców i przyjrzała się 78 planowanym transakcjom fuzji i przejęć (mergers and acquisitions — M&A), żeby sprawdzić, w jaki sposób wpłynie na nie pandemia koronawirusa. Okazuje się, że aż 90 proc. przedsiębiorców spodziewa się niższej wyceny swojego biznesu. Wyceny mogą spaść aż o kilkanaście procent w stosunku do kwot osiąganych przed epidemią. Najsilniejsze spadki dotkną małe i średnie firmy. Ponadto już widać, że transakcje M&A spowolniły w marcu i kwietniu, a dwie z nich w ogóle nie dojdą do skutku.

— Rynek zwolnił, bo wszyscy zastanawiają się, co będzie dalej, a dodatkowo trudniej w obecnej sytuacji organizować spotkania i prowadzić bezpośrednie negocjacje. Z drugiej strony niewielki odsetek całkowicie porzuconych transakcji oznacza, że inwestorzy wierzą, że za kilka miesięcy rynek wróci do nowej normalności — mówi Mikołaj Lipiński, członek zarządu Blackpartners.

Co prawda z wyliczeń firmy Navigator oraz Fordata wynika, że pierwszy kwartał 2020 r. przyniósł wzrost liczby transakcji w porównaniu do poprzedniego roku, ale o wynikach rynku zdecyduje końcówka roku.

— Jeśli nie będziemy mieli nawrotu pandemii na jesieni, to właśnie wtedy powinny się finalizować transakcje, które były w toku w kwietniu — twierdzi Artur Stypulkowski, menedżer Blackpartners.

Dodaje, że część firm znalazła się pod ścianą i wie, że musi zostać sprzedana, aby biznes przetrwał. Po drugiej stronie są przedsiębiorcy, którzy wyszli z lockdownu obronną ręką i teraz sami chcą przejmować innych.

Rząd chce uchronić firmy przed wrogimi i tanimi przejęciami. W związku z tym w tarczy 4.0 pojawiły się zapisy o znacznym ograniczeniu możliwość nabywania spółek przez inwestorów spoza Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Kontrola nie obejmuje jednak najmniejszych spółek.

— Dotyczy ona firm, które w ostatnich dwóch latach miały przychody wyższe niż 10 mln EUR, co wyklucza małe rodzinne spółki, będące de facto obiektem 70 proc. transakcji. Dodatkowo ustawa ogranicza prawa właścicieli do dysponowania własnym majątkiem — zwraca uwagę Mikołaj Lipiński.

Tłumaczy, że jeżeli właściciel średniej wielkości firmy dostanie dobrą ofertę od inwestora z Azji czy Stanów Zjednoczonych, to musi liczyć się z brakiem zgody na transakcję od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

— Idea tych przepisów jest dobra, ale trzeba je doprecyzować — twierdzi Mikołaj Lipiński.

Sprawdź program webinaru "Zwolnienia pracowników na odległość", 15 czerwca 10:00 >>

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane