Ważne zmiany dla firm turystycznych. Wprowadza je ustawa opublikowana 26 października. Przepisy wchodzą w życie 10 listopada.
Najciężej dotknięte przez pandemię firmy zaczną oddawać pomoc, którą dostały z Turystycznego Funduszu Zwrotów (TFZ), później. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami powinny były pierwszą ratę wpłacić 31 grudnia 2021 r. Po zmianach ten obowiązek przypada na 31 grudnia tego roku.
– Przedsiębiorcy otrzymają nowy harmonogram spłat. Terminy zostaną przesunięte zgodnie z nowymi wytycznymi. Odsetki naliczone w związku z nieterminową spłatą rat w ramach dotychczas obowiązujących przepisów będą podlegały anulowaniu, a uiszczone do tej pory wpłaty zostaną w całości zaliczone na poczet spłaty rat zgodnie z nowym harmonogramem – mówi Marek Niechciał, członek zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego odpowiedzialny za obszar turystyki.
Nowe zasady dotyczą firm, których liczba klientów spadła w okresie styczeń-grudzień 2021 o 60 proc. lub więcej w porównaniu z 2019 r. Kolejne raty mają być spłacane do 21 dnia każdego kolejnego miesiąca począwszy od stycznia 2023 r.
W związku z odwołaniem imprez z powodu pandemii branża otrzymała z TFZ w sumie ponad 226 mln zł.
Kolejna zmiana dotyczy deklaracji dotyczących składek na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG, ochrona na wypadek niewypłacalności organizatora) i Turystyczny Fundusz Pomocowy (TFP, ochrona na wypadek odwołania imprezy turystycznej z powodu nagłych nieprzewidzianych zdarzeń, np. wybuchu wojny), które chronią pieniądze wpłacane przez klientów firm turystycznych. Do tej pory deklaracje na TFG mogły być składane papierowo lub elektronicznie, a na TFP wyłącznie elektronicznie. Po wejściu w życie nowych przepisów obie deklaracje będzie można składać tylko elektronicznie.

– Jednocześnie przypominamy, że wszyscy zarejestrowani organizatorzy turystyki mają obowiązek składać co miesiąc deklaracje TFG i TFP, nawet jeśli nie pozyskali żadnego klienta i nie odprowadzają składek. Należy wówczas złożyć deklarację o wartości 0 zł – mówi Marek Niechciał.
Aby składać deklaracje elektronicznie, należy założyć na portalu TFG konto przedsiębiorcy turystycznego przy użyciu danych do rejestracji otrzymanych of funduszu w liście powitalnym.