FM Bank PBP stawia na detal

opublikowano: 22-12-2015, 22:00

Najmniejszy gracz na rynku zmienia model biznesowy. Będzie consumer finance zamiast korporacji i gęsta sieć

Jest jedynym bankiem komercyjnym, który nie zapłaci podatku bankowego, bo z aktywami 2,5 mld zł mieści się grubo poniżej progu 4 mld zł. Zgodnie z założeniami nowego kierownictwa, FM Bank PBP daninę zacznie odprowadzać do fiskusa nie wcześniej niż za dwa lata. Wtedy suma bilansowa przekroczy próg „kwoty wolnej”. Wtedy też zacznie być trwale rentowny.

Zawód prezes:
Zawód prezes:
Mimo dość młodego wieku Bartosz Chytła jest już bankowym weteranem. Kierował DnB Nord, był w zarządzie Getin Holdingu, potem przejął stery Meritum, a teraz odpowiada za rozwój FM Banku.
Marek Wiśniewski

— Jesteśmy w trakcie przygotowywania strategii. Ogłosimy ją w lutym — mówi Bartosz Chytła, pierwszy wiceprezes banku.

Marżowy klient

Udało nam się poznać zręby planu działania nowego zarządu, który kieruje FM Bankiem PBP od kilku miesięcy. Potwierdzają się informacje „PB” o niemal całkowitej zmianie modelu biznesowego, który dotychczas opierał się na dwóch liniach: detalicznej, z dużym naciskiem na finansowanie mikrofirm, oraz usługach dla średnich firm. Bank składa się bowiem z połączenia dość różnych od siebie kulturowo i biznesowo instytucji: dawnego FM Banku, spadkobiercy tradycji funduszu Mikro, nastawionego na finansowanie najmniejszych firm, oraz byłego WestLB, później przemianowanego na Polski Bank Przedsiębiorczości, który obsługiwał firmy średniej wielkości.

— Rezygnujemy z bankowości korporacyjnej, gdyż jest to obszar o niższej dochodowości, a poza tym przy wielkości naszego portfela nie chcemy większych ekspozycji — mówi Bartosz Chytła.

FM Bank skręca zdecydowanie w kierunku consumer finance. Ma już pewne know-how w tym zakresie, gdyż zajmował się finansowaniem mikrofirm, których obsługuje około 70 tys. Teraz jednak pójdzie głębiej w rynek po klienta detalicznego. Tu przydadzą się kompetencjeBartosza Chytły, który jest ekspertem od kredytów gotówkowych, co udowodnił jako ostatni prezes Meritum. Szef FM Banku PBP chce wykorzystać te same narzędzia do przyciągania klientów co w poprzedniej pracy: silnie rozwiniętą sieć partnerską i współpracę z pośrednikami finansowymi.

— Mamy sieć 50 własnych oddziałów. Będziemy też rozwijać program placówek franczyzowych. Zmiennokosztowy model doskonale sprawdził się w Meritum. Trzeba wiedzieć, jak zarządzać siecią partnerską i sieciami pośrednictwa głównie od strony kosztów ryzyka. Sądzę, że potrafimy to robić — mówi Bartosz Chytła.

Jedno logo zamiast czterech

Placówek partnerskich może powstać nawet kilkaset. Nie wiadomo, pod jakim szyldem będą działały, ponieważ trwają prace nad ujednoliceniem nazewnictwa banku, który dziś znany jest pod czterema markami: wciąż funkcjonującymi w świadomości klientów historycznymi markami FM Bank i PBP oraz dwiema handlowymi BIZ Bank i Bank SMART. Możliwe, że wszystkie pójdą do lamusa i zastąpi je zupełnie nowy brand. Nawet jeśli zniknie Bank SMART, to sam biznes, który kryje się za tą marką, będzie rozwijany.

— Mocno stawiamy na rozwój platformy. Chcemy, żeby to był mobilny bank dla pokoleniaY, dla którego obsługa oddziałowa ma mniejsze znaczenie. Dzisiaj korzysta z niej ponad 70 tys. właścicieli rachunków. Naszym celem jest zdobycie nowych, stawiając na klientów relacyjnych, którzy będą chcieli z nami bankować — mówi prezes.

Smartbankowa platforma ma służyć głównie do pozyskiwania tańszej płynności, niekoniecznie poprzez depozyty, ale osady na rachunkach osobistych. FM Bank będzie potrzebował paliwa, żeby w dwa lata niemal podwoić sumę bilansową i osiągnąć trwały zysk, bo jeśli chodzi o kapitał potrzebny na rozwój, to nie ma się czym martwić. Nowy właściciel, fundusz AnaCap, dokapitalizował bank ponad 400 mln zł i obecnie ma on współczynnik wypłacalności 35 proc. — poziom osiągalny tylko dla garstki niewielkich banków spółdzielczych. FM Bank uwolnił się też od portfela wierzytelności wobec miasta Warszawy o wartości ponad 200 mln zł, o których uznanie od lat toczył spór ze stołecznym ratuszem. Abris Capital, poprzedni właściciel, wyłączył je z bilansu i przeniósł na własną książkę. Do marca tego roku FM Bank PBP należał do funduszu Abris Capital, który musiał wyjść z inwestycji przymuszony przez nadzór. Wiosną 2014 r. odebrał akcjonariuszowi prawo wykonywania głosów z akcji i nakazał sprzedaż banku.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane