Frankowicze: korzystanie z firm windykacyjnych nie zdejmuje odpowiedzialności z BPH

  • PAP
opublikowano: 30-07-2021, 07:15

Korzystanie z zewnętrznych firm windykacyjnych nie zdejmuje odpowiedzialności z banku BPH za działania podejmowane przez te firmy - uważa prezes Stowarzyszenia Stop Bankowemu Bezprawiu Arkadiusz Szcześniak, które zarzuca bankowi nękanie kredytobiorców.

AdobeStock

Stowarzyszenie Stop Bankowemu Bezprawiu zarzuca bankowi BPH działania niezgodne z prawem i nękanie kredytobiorców, którzy znajdują się w nim w sporze sądowym.

Z zarzutami tymi nie zgadza się bank BPH, który w oświadczeniu przesłanym PAP poinformował, że wszelkie podejmowane przez bank działania wobec klientów niewywiązujących się z obowiązku terminowej spłaty rat kredytu prowadzone są zgodnie z przepisami. BPH poinformował również w oświadczeniu, iż część procesów windykacyjnych bank realizuje, korzystając z usług podmiotów zewnętrznych.

Arkadiusz Szcześniak ze Stowarzyszenia Stop Bankowemu Bezprawiu podkreślił w przekazanej PAP odpowiedzi na oświadczenie banku, że "publiczna lista usługodawców banku BPH nie oznacza zrzucenia odpowiedzialności z banku za działania podejmowane przez te firmy".

Jego zdaniem, to zlecający ma obowiązek zapewnić kontakt ze swoimi klientami zgodny z prawem. "Nie jest też rolą banku ocenianie czy klient ma zadłużenie czy nie - jeżeli sprawa jest w sądzie. O tym zdecyduje sąd wydając wyrok" - wskazał prezes SBB.

"Szereg nieprawidłowości, które mamy dobrze udokumentowane, powinien być dla banku jasnym sygnałem do weryfikacji stosowanych praktyk. Żadne groźby o możliwych krokach prawnych ze strony banku nie zmienią tego, że działając zgodnie z polskim prawa takie praktyki mamy prawo piętnować i zgłaszać do stosowanych organów" - podkreślił Szcześniak.

Dodał, że Stowarzyszenie ma zamiar opisać te praktyki także w sądzie, co miało okazję uczynić wobec jednego z banków zarzucających organizacji przedstawianie nieprawdy. "Bank dwukrotnie przegrał te sprawy" - stwierdził Szcześniak.

Według Stowarzyszenia Stop Bankowemu Bezprawiu, kredytobiorcy banku BPH, którzy znajdują się z nim w sporze sądowym, a także ich rodziny są nękani powtarzającymi się telefonami wzywającymi do spłaty należności, nawet jeśli są one spłacane zgodnie z umową. Stowarzyszenie zarzuca windykatorom naruszenie przepisów, m.in. o tajemnicy bankowej, ochronie danych osobowych i ochronie konsumenta. Złożyło też wnioski w tej sprawie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komisji Nadzoru Finansowego i Urzędu Ochrony Danych Osobowych o sprawdzenie zgodności z przepisami działań banku BPH, a także przekazało w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury.

Bank BPH jest częścią Grupy General Electric. W 2016 r. dokonał się podział Banku BPH, który od tego momentu obsługuje wyłącznie klientów indywidualnych spłacających kredyty hipoteczne.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane