FT: Szybkie porozumienie kosztowne dla Merkel i chadeków

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 11-10-2005, 09:25

Za stosunkowo szybkie i bezbolesne porozumienie z SPD, nowa niemiecka kanclerz i liderka CDU Angela Merkel zapłaciła wysoką cenę - pisze wtorkowy "Financial Times", Nawiązuje do faktu, że w nowym koalicyjnym rządzie Niemiec to SPD przypadną kluczowe resorty.

Za stosunkowo szybkie i bezbolesne porozumienie z SPD, nowa niemiecka kanclerz i liderka CDU Angela Merkel zapłaciła wysoką cenę - pisze wtorkowy "Financial Times", Nawiązuje do faktu, że w nowym koalicyjnym rządzie Niemiec to SPD przypadną kluczowe resorty.

Jak przypomina brytyjski dziennik, SPD przejmie m.in. ministerstwa spraw zagranicznych, finansów, sprawiedliwości, pracy i zdrowia. Partie chadeckie (CDU/CSU) mają natomiast objąć resorty gospodarki, technologii i polityki europejskiej, spraw wewnętrznych, obrony, rolnictwa i edukacji.

Według "FT", koalicja będzie niełatwa ze względu na "niełatwych sprzymierzeńców", którzy ją tworzą. Od ich zespolenia za pośrednictwem nowej kanclerz zależy bardzo wiele, m.in. - jak podkreśla gazeta - to w jakim stopniu nowy rząd będzie zdeterminowany do pobudzenia "ślimaczącej się" niemieckiej gospodarki.

Gazeta zaznacza także, że w ciągu następnych tygodni koalicjanci będą musieli wypracowywać porozumienia w wielu znaczących kwestiach, np. dotyczących ułatwień w podatkach dochodowych. "To będzie długa i ciężka praca, ale niebezpieczeństwo całkowitego paraliżu politycznego w Niemczech jest przeszłością" - pisze "FT".

Tymczasem dyrektor berlińskiej siedziby Niemieckiej Fundacji Marshalla, Constanze Stelzenmueller podkreśla na łamach "FT", że "szczęściem będzie, jeśli wielka koalicja przetrwa dwa lata".

"Merkel jest sprytną, opanowaną osobą, która zbudowała swoją polityczną karierę na tym, że była niedoceniana. Jej mentor - b. kanclerz Helmut Kohl - mówił o niej +dziewczynka+, a ona udowodniła swoją bezwzględność, gdy po finansowym skandalu w partii konserwatywnej nawoływała go do odejścia. Kohl zrezygnował, Merkel zaczęła swoją karierę" - mówi cytowana w dzienniku Stelzenmueller.

Jak dodaje, nowa kanclerz musi teraz udowodnić, że nie tylko wygrała, ale jest w stanie utrzymać zwycięstwo, tym bardziej, że będzie stać na czele "potencjalnie wybuchowej" koalicji.

Według komentatora "FT", nie ma też nadziei na nowatorskie czy silne przewodnictwo Niemiec w UE czy NATO. "Nikt nie będzie miał na to siły" - twierdzi brytyjski komentator.

Patrycja Rojek

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane