Giganci tworzą netplatformę
Trzy największe koncerny muzyczne: Warner Music, BMB Entertainment i EMI Group oraz producent technologii internetowej RealNetworks zamierzają, stworzyć w sieci platformę MusicNet, która będzie sprzedawać licencje na utwory muzyczne.
Jeszcze w tym roku ma ruszyć platforma internetowa MusicNet, którą stworzą Warner Music (AOL Time Warner), BMG Entertainment (Bertelsmann) i EMI (EMI Group) oraz firma technologiczna RealNet. MusicNet będzie oferować technologię i pliki muzyczne innym dostawcom Internetu. Od nich z kolei internauci będą mogli za opłatą ściągnąć piosenki. Giganci muzyczni zagwarantują licencje na utwory (te trzy firmy mają 40 proc. rynku muzycznego), a RealNetworks dostarczy rozwiązania technologiczne. Koncerny będą miały po 20 proc., a RealNetworks — 40 proc. nowej spółki.
MusicNet chce powiększyć spółkę o inne liczące się koncerny.
— Prowadzimy rozmowy z Universal Music należącym do Vivendi Universal oraz Sony Music Entertainment. Im nas będzie więcej, tym będzie weselej — żartobliwie komentuje Rob Glaser, dyrektor zarządzający RealNetworks i MusicNet.
Nie wiadomo, co na to dwa koncerny, które mają 45 proc. udziału w rynku. Ich przedstawiciele odmawiają komentarza. Od maja ubiegłego roku Universal i Sony pracują nad własnym portalem Duet, który ma ruszyć pod koniec lata.
Na razie firmy nie podały wielu szczegółów. Przypuszczalnie opłata będzie pobierana co miesiąc, ale jej wysokość pozostaje tajemnicą. Miliony użytkowników, którzy do tej pory mogli bezpłatnie znaleźć kopie piosenek na stronach Napstera czy Gnutelli, prawdopodobnie bez entuzjazmu powitają taki projekt.
— Czeka nas wiele pracy, zanim kupowanie muzyki stanie się łatwiejsze niż jej kradzież — przyznaje Jay Samit, wiceprezes EMI.
Powstanie MusicNet nie jest zaskoczeniem. Firmy muzyczne od kilku miesięcy przygotowywały się do stworzenia legalnego rynku po tym, jak Napster, który do niedawna oferował pliki muzyczne za darmo, został podany do sądu za rozprowadzanie utworów bez praw autorskich.