Granty pomogą firmom wejść na obce rynki

Dorota Zawiślińska
28-11-2016, 22:00

Firmy MSP, które chcą rozwinąć skrzydła poza Polską, mogą starać się o unijne pieniądze na ten cel. Jest o co walczyć

W obecnym rozdaniu unijnych pieniędzy na małe i średnie przedsiębiorstwa planujące ekspansję czeka co najmniej kilka dotacyjnych szans. Granty na ten cel są zarezerwowane zarówno w krajowych, jak i regionalnych programach operacyjnych. Ważną zmianą w porównaniu z poprzednią unijną siedmiolatką jest przeznaczenie funduszy dla firm tylko z wybranych branż, a nie dla wszystkich, jak było wcześniej. W programie operacyjnym Inteligentny Rozwój (POIR) eksporterzy mogą liczyć na unijne pieniądze w ramach poddziałania 3.3.3. („Wsparcie MSP w promocji marek produktowych — Go to Brand”). Już niedługo będą mogli powalczyć o dotacje na promocję swoich produktów za granicą. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) rozpocznie nabór 12 stycznia.

— W trwającym do początku sierpnia konkursie Go to Brand przedsiębiorcy mogli uzyskać wsparcie na dofinansowanie uczestnictwa w imprezach targowo-wystawienniczych na wybranych rynkach zagranicznych. Postawiono na konkretne branże, w tym m.in. meblową, kosmetyczną, spożywczą, budowlaną oraz IT — wyjaśnia Bogusława Mazurek, ekspert ds. dotacji unijnych z Crido Taxand.

Dotacyjny hit

Budżet poprzedniego naboru wynosił 100 mln zł. Do rządowej agencji wpłynęły 502 projekty, w których firmy wnioskowały o 273 mln zł dofinansowania. Ostrą selekcję przeszło tylko 176 projektów, z czego aż 50 pochodziło od mazowieckich firm. Wiele przedsięwzięć odpadło na etapie oceny merytorycznej, bo MSP często nie spełniały podstawowego kryterium — nie wpisywały się w branżowe programy promocji. Sporo projektów zostało odrzuconych również z tego powodu, że miały przeszacowane budżety lub nie były w nich uwzględnione wszystkie potrzebne koszty. Teraz formuła konkursu będzie inna. Nabór zostanie skierowany tylko do przedsiębiorców, którzy są zainteresowani udziałem w kwietniowych targach Hannover Messe 2017 oraz w Międzynarodowej Wystawie Expo 2017 w Astanie. Na uwagę polskich eksporterów zasługuje również sektorowy program Go_Global. PL prowadzony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).

— Firmy działające w sektorze wysokich i średnio-wysokich technologii, które zrealizowały prace B+R, mogły otrzymać wsparcie na wypracowanie strategii wejścia na nowe rynki i jej weryfikację przez zagranicznych partnerów specjalizujących się we wspieraniu ekspansji — mówi Bogusława Mazurek. Kolejny konkurs Go_Global.PL zaplanowano na 2017 r. Firmy ze wschodnich regionów, które chcą zdobywać zagraniczne rynki, mogą sięgnąć po dotacje z programu operacyjnego Polska Wschodnia (POPW). Tegoroczne konkursy z działania 1.2 („Internacjonalizacja MSP”) mają budżet ponad 200 mln zł.

— Program Polska Wschodnia pomaga otwierać się na zagraniczne rynki. Oferuje przedsiębiorcom kompleksowe wsparcie, merytoryczne i finansowe, dzięki któremu rozwiną swoją działalność poza granicami kraju. Zyskają na tym nie tylko firmy, ale również mieszkańcy makroregionu — przekonuje Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju. Konkurs jest podzielony na dwa etapy. Pierwszy dotyczy opracowania nowego modelu biznesowego pod kątem wejścia na nowe rynki, a drugi wdrożenia tego planu poprzez udział w targach, misjach handlowych oraz zakup usług doradczych.

Wsparcie w regionach

Granty na internacjonalizację MSP przewidziano również w regionalnych programach operacyjnych (RPO). Do końca listopada powinny być ogłoszone harmonogramy naborów na 2017 r. Na razie zrobiło to tylko kilka województw. Już wiadomo, że na dotacje mogą liczyć eksporterzy z Małopolski i Dolnego Śląska.

— W niektórych RPO wsparcie jest podzielone na dwa etapy. W pierwszej kolejności dostaniemy pomoc na stworzenie strategii wejścia na nowe rynki lub modelu biznesowego pod kątem wybranych rynków zagranicznych, a następnie ich wdrożenie przez udział w targach, poszukiwanie partnerów zagranicznych czy działania promocyjne — wskazuje ekspert ds. dotacji unijnych z Crido Taxand.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Granty pomogą firmom wejść na obce rynki