Jeszcze przed pandemią COVID-19 obserwowaliśmy konsolidację branży – Allegro przejęło eBilet, a Empik Going – ale wciąż pozostaje ona mocno rozdrobniona, z wieloma graczami z przychodami na poziomie 20-30 mln zł lub więcej – mówił w 2023 r. PB Alex Kubaczewski, szef serwisu Biletomat.pl, zapowiadając kontynuowanie konsolidacji rynku sprzedawców biletów na wydarzenia sportowe i kulturalne.
Spółka wspierana przez fundusz Impera Invest przejęła bileterie Ticketos.pl i Bilety.fm, a następnie nawiązała współpracę z serwisem Bilety24. Teraz dołączyła wraz z kicket.com do estońskiej Piletilevi Group. Piletilevi przejął 77 proc. udziałów w spółce kicket.com, która to wykupiła wszystkie udziały w spółkach grupy Biletomat. Udział Piletelevi w kicket.com ma wzrosnąć do 83,8 proc. do 2026r. Transakcję wsparł finansowo SEB, jeden z czołowych banków skandynawskich z mocną pozycją w krajach bałtyckich.
– Strategia pozostaje aktualna, będziemy kontynuować ją w ramach grupy Piletilevi. W rezultacie fuzji Biletomat.pl, kicket.com oraz GoOutu [przejętego przez Piletilevi w 2023 r. – red.] powstaje jeden z największych podmiotów w branży w Polsce pod względem oferty czy wartości sprzedawanych biletów. Nawiązana w ubiegłym roku współpraca z serwisem Bilety24 to zupełnie inny projekt, którego nie należy łączyć z tą transakcją – komentuje Alex Kubaczewski.
Finansowe wsparcie funduszu
Działający od prawie trzech dekad Piletilevi (obecny w Estonii, Łotwie, Litwie, Rumunii, Czechach, Polsce i na Słowacji) stał się w styczniu 2021 r. własnością funduszu private equity BaltCap oraz Svena Nuutmanna, który kieruje firmą. BaltCap zebrał dotychczas 700 mln EUR, ma na koncie ponad 100 inwestycji i 70 exitów, a w zależności od obranej strategii (m.in. wykupy i wzrost poprzez akwizycje) inwestuje od kilku do 20 mln EUR.
Grupa zapewnia, że dzięki transakcji stała się największym graczem w Europie Środkowej i wiceliderem w naszym kraju. Ma ambicję zostania w niedalekiej przyszłości liderem także w samej Polsce.
– Z Konradem [Kubaczewskim, współzałożycielem serwisu Biletomat.pl – red.] znamy się od ponad sześciu lat i zawsze naszą wspólną intencją była konsolidacja branży w Polsce. Dzięki grupie Piletilevi i funduszowi BaltCap możemy wreszcie to osiągnąć i stać się drugą co do wielkości firmą biletową w Polsce, na rynku wartym ponad miliard euro – mówi Maciej Wartacz, prezes kicket.com.
Nie koniec przejęć
Piletilevi obsługuje kraje z populacją 79 mln mieszkańców i zatrudnia prawie 250 osób. Sprzedaje rocznie 17 mln biletów o wartości 320 mln EUR, a jego serwisy notują 116 mln odwiedzin. W minionym roku poza czeskim GoOutem przejął rumuński Bilete.ro i zapowiada kolejne akwizycje. Już przygotowuje się do zakupów w dwóch kolejnych krajach. Propozycje współpracy otrzymuje co miesiąc, z różnych państw.
– Bardzo ostrożnie wybieramy partnerów i dbamy spójne wartości i wizję przyszłości – mówi Sven Nuutmann, prezes i współwłaściciel Piletilevi Group.
Równolegle firma pracuje nad nową platformą, którą ukończy w pierwszej połowie 2025 r. Zainwestowała w nią prawie 6 mln EUR.
Liderem polskiego rynku sprzedaży biletów na wydarzenia sportowe i kulturalne jest eBilet z grupy Allegro. W 2023 r. zwiększył on liczbę sprzedanych biletów z 3 do 3,5 mln, a wydarzeń w ofercie o 40 proc. do 48 tys. Najpopularniejszymi wydarzeniami obsługiwanymi przez niego były trasa stadionowa Dawida Podsiadło 2024, Taylor Swift „The Eras Tour 2024”, Męskie Granie 2023, Agro Show 2023 i Rzeszowskie Juwenalia 2023. Kategorią z największym wzrostem (+29 proc.) został sport.
– W ostatnim roku po raz kolejny potwierdziło się, że branża eventowa działa w kontrze do jednej z podstawowych zasad ekonomii mówiącej: „gdy koszty życia rosną, wydatki na rozrywkę są zwykle ograniczane”. Rosnące ceny spowodowały co prawda, że Polacy dokładniej oglądają każdą złotówkę wydaną na rozrywkę, jednak imponujący wachlarz możliwości dostarczony fanom przez polskich promotorów spowodował większe zainteresowanie wydarzeniami live i wzrost wydatków na rozrywkę o 34 proc. – mówi Bartek Troński, wiceprezes eBiletu.