Czytasz dzięki

Gry komputerowe wejdą do szkół

opublikowano: 23-08-2020, 22:00

Resort edukacji planuje pilotaż programu, który ma zbadać efekty nauki w szkołach z wykorzystaniem gier wideo.

Ponad dwa miesiące temu premier Mateusz Morawiecki odwiedził siedzibę 11bit studios przy ulicy Kijowskiej w Warszawie. Zapowiedział, że rząd rozważa wprowadzenie treści z niektórych gier na listę lektur nieobowiązkowych.

— Poprzez włączanie gier do systemu edukacji będziemy poszerzać naszą wyobraźnię i wnosić coś nowego do kultury — powiedział premier po wizycie w 11bit studios.

Pojawiły się wówczas informacje, że „This War of Mine”, kultowa i wielokrotnie nagradzana gra tego studia, pojawi się na liście lektur szkolnych dla uczniów szkół średnich począwszy od roku szkolnego 2020/21. Odbiło się to szerokim echem w prasie krajowej i mocno rezonowało za granicą. Miał być to wszak pierwszy przypadek na świecie, kiedy gra trafi na listę lektur szkolnych. Warto przypomnieć, że działo się to nieco ponad tydzień przed pierwszą turą wyborów prezydenckich, był to więc czas nasilonej aktywności polityków. Od tamtych zapowiedzi minęły już ponad dwa miesiące, a rok szkolny za pasem. „PB” postanowił sprawdzić, co zostało z tamtych zapowiedzi.

Resortowy pilotaż

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) nie odpowiedziało wprost na pytanie, na jakim etapie są prace nad włączeniem zachwalanej przez premiera gry do kanonu lektur ani kiedy ona trafi na listę. Resort ma w planach jednak szerszy projekt.

„MEN planuje od września przeprowadzenie pilotażowego programu, polegającego na zbadaniu efektów kształcenia w szkołach z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo. Do 30 września szkoły mogą zgłaszać chęć przystąpienia do pilotażu wojewódzkim koordynatorom ds. innowacji w edukacji w kuratoriach” — informuje biuro prasowe ministerstwa.

Cele pilotażu to rekomendowanie do powszechnego wdrożenia, najskuteczniejszych metod i technik kształcenia z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo oraz zapewnienie szkołom materiałów obejmujących edukacyjne gry komputerowe, jak również dobrych praktyk powstałych w wyniku realizacji pilotażu. Pilotaż ma też na celu rozwijanie kompetencji cyfrowych, m.in. w zakresie programowania, bezpiecznego, efektywnego i odpowiedzialnego korzystania z gier komputerowych i wideo. Po przeprowadzaniu badania na temat skuteczności i efektywności przeprowadzonych rozwiązań, w końcowym etapie pilotażu, na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej epodreczniki.pl mają zostać zamieszczone e-materiały w postaci gier komputerowych. Na tej platformie MEN zamieszcza nieodpłatne materiały dla szkół, pozyskane głównie z ogłaszanych konkursów.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W ramach pilotażu wprowadzającego gry do nauczania szkoły mają wybrać konkretne tytuły i i opracować autorskie programy nauczania. Zadaniem MEN będzie m.in. opracowanie rekomendacji oraz przykładów dobrych praktyk w zakresie metodyki nauczania oraz bezpieczeństwa wykorzystania gier w procesie kształcenia. Resort ma też nawiązać współpracę z organizacjami pozarządowymi i innymi interesariuszami wspierającymi naukę z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo. Nie jest przesądzone, że w platformie znajdzie się „This War of Mine”.

„Pilotaż pokaże m.in., jakie są walory poszczególnych gier oraz jaki mają one wpływ na efekty kształcenia. Na tej podstawie będą podejmowane dalsze ewentualne decyzje” — informuje MEN. 11bit studios deklarowało, że licencje do swojej gry jest w stanie przekazać bezpłatnie.

Rozwijanie kompetencji

Niezależnie od pilotażu MEN zwraca uwagę, że możliwość używania gier komputerowych i wideo w szkołach wynika m.in. z podstawy programowej, która obliguje nauczycieli do rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów, w tym korzystania z różnego rodzaju narzędzi informatycznych.

„Mają oni dużą swobodę w doborze treści i pomocy dydaktycznych. Podstawa programowa stanowi katalog wymagań, z uwzględnieniem których nauczyciel indywidulanie opracowuje program nauczania. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamieścił w nim gry komputerowe i wideo” — informuje resort.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane