Jedna firma ma koncentrować się na lekach wypisywanych przez lekarzy i szczepionkach, druga zaś na produktach sprzedawanych bez recepty, tzw OTC.
Połączenie biznesów GSK i Pfizera doprowadzi do stworzenia giganta w segmencie konsumenckich produktów zdrowotnych, którego udział w rynku wynosić będzie co najmniej 7,3 proc., znacznie wyprzedzając najbliższych rywali - Johnson & Johnson, Bayer i Sanofi – każdy z nich ma po około 4 proc.
Wartość sprzedaży tego nowego join venture szacowana jest na około 9,8 mld funtów (12,7 mld USD). 68 proc. udziałów w nim ma należeć do GSK, a transakcja ma być w całości oparta o wymianę akcji.
Według GSK, umowa z amerykańskim potentatem stanowiła podstawę do stworzenia dwóch nowych globalnych firm z siedzibą w Wielkiej Brytanii, skoncentrowanych na farmaceutyce i szczepionkach oraz ochronie zdrowia konsumentów w ciągu trzech lat od zamknięcia transakcji.
Oczekuje się, że nowe joint venture z Pfizerem przyniesie łączne roczne oszczędności w wysokości 500 mln GBP do 2022 r.