Hausner: Obniżka akcyzy na paliwa potrzebna dla podtrzymania wzrostu PKB

Internet Securities
opublikowano: 2005-09-01 09:55

Rząd powinien obniżyć akcyzę na paliwa, aby w ten sposób przeciwdziałać wzrostowi kosztów produkcji i tym samym – spowolnieniu dynamiki wzrostu gospodarczego w przyszłości, uważa Jerzy Hausner, były wicepremier ds. gospodarki w rządach Leszka Millera i Marka Belki.

 Rząd powinien obniżyć akcyzę na paliwa, aby w ten sposób przeciwdziałać wzrostowi kosztów produkcji i tym samym – spowolnieniu dynamiki wzrostu gospodarczego w przyszłości, uważa Jerzy Hausner, były wicepremier ds. gospodarki w rządach Leszka Millera i Marka Belki.

„Byłbym skłonny powiedzieć: tak, powinno się obniżyć akcyzę” – powiedział Hausner, obecnie wiceszef Partii Demokratycznej Demokraci.pl, w czwartkowym wywiadzie w Radiu Zet.

Podkreślił, że rząd powinien zdecydować się na taki ruch, ponieważ przy tak szybkim wzroście cen paliw budżet państwa uzyskuje dodatkową premię z tytułu rosnących dochodów z akcyzy.

„I pytanie: czy ta premia jest potrzebna w tej chwili, jeżeli zaważy na zmniejszeniu dochodów w przyszłości, ponieważ oczywiście wyższa cena paliw podniesie koszty produkcji i zmniejszy dynamikę gospodarczą” – powiedział Hausner.

Ministerstwo Finansów było dotychczas przeciwne obniżaniu akcyzy, mimo, że ceny ropy na rynkach światowych wzrosły ponad dwukrotnie w ciągu ostatniego roku, osiągając nawet przejściowo 70 USD za baryłkę.

Hausner jednak powołał się na wypowiedź wiceministra finansów Jarosława Nenemana, w której przyznał on, że w grę wchodziłaby obniżka akcyzy „raczej o 5 gr. niż o 30 gr.” na litr.

Według Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, że w cenie benzyny PB95 akcyza stanowi 40,7%, a łącznie wszystkie podatki - 64,7%. W cenie oleju napędowego akcyza wynosi 30,5%, a wszystkie podatki - 54,5%.