Dwóch producentów samochodów ciężarowych poinformowało, że rozważa współpracę w takich dziedzinach, jak silniki diesla i silniki hybrydowe z napędem benzynowym, technologie łączności i autonomicznego kierowania, a ich łączna produkcja mogłaby przynieść korzyści skali w zakresie badań i rozwoju, a także zamówień.
Możemy połączyć siły i wydawać pieniądze na badania i rozwój tylko raz, a nie dwa lub trzy razy - powiedział dyrektor generalny Volkswagen Truck & Bus, Andreas Renschler. Dodał, że obie firmy widzą potencjał, pozwalający zaoszczędzić ich budżety, połączyć zasoby, aby szybciej wprowadzać produkty na rynek, niż miałoby to miejsce w przypadku odrębnej działalności.
Obie firmy stwierdziły, że partnerstwo nie zmieni ich stosunków z firmami macierzystymi - Toyota Motor jest większościowym właścicielem Hino, natomiast Volkswagen Truck & Bus jest oddziałem Volkswagen AG.
Zgodnie z zapowiedziami, Volkswagen ma zamiar wprowadzić na giełdę swój dział ciężarówek i autobusów w pierwszym kwartale przyszłego roku, co związane jest z planami szerszej restrukturyzacji w celu zwiększenia efektywności.
Hino sprzedaje około 70 proc. swoich samochodów ciężarowych w Japonii i pozostałych częściach Azji, gdzie dominuje na rynku dużych pojazdów użytkowych. Firma rozwija też działalność operacyjną w Afryce i Ameryce Północnej.
Natomiast działalność Volkswagen Truck & Bus obejmuje firmę MAN Truck and Bus Company, która dostarcza pojazdy użytkowe w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce i Ameryce Łacińskiej, a także szwedzką firmę Scania, która produkuje dalekobieżne ciężarówki i autobusy głównie na rynek europejski, ale zwiększa swoją obecność w Azji.