Hitachi wykorzysta AI w systemach dla rynków kolejowego, finansowego i energetycznego

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2025-10-14 13:55

Japoński lider technologiczny zatrudnia w Polsce 7 tys. pracowników. Pomagają oni firmie oraz jej klientom wdrażać systemy wykorzystujące AI do zwiększenia bezpieczeństwa na torach, oceny ryzyka kredytowego czy prognozowania ceny prądu.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kiedy Hitachi przedstawi pierwszy projekt AI w bankowości
  • kiedy dowiemy się, jak sprawdza się system monitoringu trakcyjnego wykorzystującego AI
  • jakie zastosowanie dla AI widzi grupa w ubezpieczeniach
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Hitachi to japoński koncern technologiczny znany na globalnym rynku z dostawy szerokiej gamy urządzeń i systemów elektronicznych dla gospodarstw domowych, motoryzacji, kolei konwencjonalnej oraz dużych prędkości, a także dla przemysłu i finansów. W Polsce grupa rozwija biznes, aby obsłużyć nie tylko krajowy, ale także zagraniczne rynki. Chętnie wykorzystuje sztuczną inteligencję do prognozowania różnych zdarzeń w wielu sektorach gospodarki.

— Hitachi zatrudnia w Polsce około 7 tys. osób, które pracują w pięciu spółkach. To najliczniejsza reprezentacja koncernu spośród państw europejskich. Działamy w takich sektorach jak kolej, energetyka, IT i bankowość — mówi Paweł Przyżycki, prezes Hitachi Rail GTS Polska.

Sztuczna inteligencja sprawdza się na torach...

Kierowana przez niego firma planuje rozwój w segmencie systemów sterowania ruchem kolejowym, w tym ETCS, które zwiększają bezpieczeństwo przewozów i zapewniają interoperacyjność polskiej sieci z liniami w innych krajach UE. Chce też wykorzystać

AI do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na kolei.

— W Polsce realizujemy pilotażowy program, wykorzystując nasz zaawansowany system diagnostyczny HMAX oparty m.in. na AI i służący do monitorowania stanu infrastruktury — mówi Paweł Przyżycki.

Na bieżąco bada on sieć trakcyjną, co pozwala wcześniej wykrywać usterki i efektywniej planować prace konserwacyjne. Dzięki temu kolej może być nie tylko bezpieczniejsza, ale też bardziej punktualna, a na poprawie płynności ruchu zyskają przewoźnicy i pasażerowie.

Przedstawiciele PKP PLK zarządzających infrastrukturą, na której testowany jest innowacyjny system, na razie nie informują, jak sprawdza się on w praktyce.

— 15 października odbędzie się spotkanie z firmą Hitachi połączone z prezentacją efektów prac. Po tej dacie będziemy w stanie powiedzieć więcej — twierdzi Joanna Kursa, starszy specjalista w wydziale prasowym PKP PLK.

... pomoże ocenić ryzyko kredytowe...

Kolej to niejedyne miejsce, w którym Hitachi widzi pole do zastosowania AI. Wkrótce wdroży też wiele ciekawych rozwiązań wykorzystujących AI w sektorze finansowym.

— Od półtora roku budujemy zespół zajmujący się projektami AI oraz prowadzimy analizy prawne dotyczące jej wdrożenia w różnych obszarach biznesowych, np. dla sektorów finansowego i energetycznego. Skupiamy się przede wszystkim na możliwościach predykcyjnych AI, czyli wykorzystywaniu jej do przewidywania różnych scenariuszy zdarzeń — mówi Tadeusz Woszczyński, który z ramienia Hitachi Europe zarządza rynkiem w Polsce, Austrii, Czechach, Słowacji i krajach bałtyckich.

Zapowiada uruchomienie w ciągu miesiąca pierwszego projektu dotyczącego scoringu kredytowego. Chodzi o wykorzystanie AI do badania i przewidywania zdolności kredytowej osób chcących zaciągnąć kredyt oraz oceny ich wypłacalności w przyszłości. Rozwiązanie będzie bardziej skuteczne niż tradycyjna analiza ryzyka przez instytucje finansowe.

Nie jest to pierwsza propozycja dla branży finansowej. Niedawno grupa zawarła umowę z bankiem Pekao na dostawę bankomatów recyklingowych.

Według Tadeusza Woszczyńskiego w Azji na znaczeniu zyskuje wykorzystywanie AI w sektorze ubezpieczeniowym. Chodzi przede wszystkim o analizy oceniające ryzyko ubezpieczenia osób starszych lub po wypadkach. AI ma pomóc w ocenie, czy sprzedać im polisę i na jakich warunkach.

...i przewidzieć ceny prądu

Hitachi ma też pomysł na stosowanie AI w innych branżach.

— Planujemy stosować AI w energetyce, np. w zarządzaniu środkami trwałymi, a także w tzw. serwisie predykcyjnym, czyli przewidywaniu cen energii — mówi Tadeusz Woszczyński.

To ważne nie tylko dla odbiorców indywidualnych, ale także przemysłowych, zwłaszcza energochłonnych, jak też samej energetyki. Bieżąca i prognozowana sytuacja w branży ma też duże znaczenie dla należącej do grupy spółki Hitachi Energy, dostawcy różnego rodzaju urządzeń i systemów dla energetyki. Produkuje m.in. transformatory, w tym trakcyjne dla producentów taboru kolejowego, aparaturę elektroenergetyczną i systemy łączności krytycznej.

Spółka inwestuje ponad 60 mln zł w rozbudowę łódzkiego centrum produkcyjnego, dzięki czemu zwiększy portfel produktów zarówno na potrzeby energetyki konwencjonalnej, jak też kolejowej. W Polsce Hitachi Energy ma też fabrykę aparatury wysokich napięć w Przasnyszu, centra badawczo-rozwojowe i technologiczne w Krakowie opracowujące rozwiązania i technologie dla branży energetycznej nie tylko w Polsce i innych państwach UE, ale także na pozostałe rynki.

Niedawno w Krakowie zostało uruchomione przez spółki z grupy — Hitachi Cyber i Global Logic — Centrum Operacji Bezpieczeństwa zapewniające całodobowy monitoring, analizę zagrożeń oraz szybkie reagowanie na różne incydenty.