Czytasz dzięki

Home office się sprawdza, ale nie na dłuższą metę

opublikowano: 25-10-2020, 22:00

Praca w domu jest bardziej efektywna niż w biurze, choć zajmuje więcej czasu. Pracownicy tęsknią jednak za kontaktami z kolegami.

Praca zdalna okazuje się dobrym rozwiązaniem w czasie pandemii. Ponad połowa pracowników ocenia, że wykonywanie obowiązków zawodowych w domu jest efektywniejsze niż w biurze — wynika z badania przeprowadzonego przez firmę IMAS International na zlecenie Rzetelnej Firmy i Krajowego Rejestru Długów (KRD).

Fot.: Slavko Midzor (PIXSELL / FORUM)

Potrzeba kontaktu

56 proc. badanych twierdzi, że dzięki home office są lepiej zorganizowani. Jednocześnie 45 proc. pracowników uważa, że pracując zdalnie poświęca obowiązkom zawodowym więcej czasu niż w siedzibie firmy.

— Z jednej strony pracownicy oszczędzają czas na dojazdy do firmy, bo nie stoją w korkach. Z drugiej strony czas poświęcony kiedyś na dojazdy oddają pracodawcy, ponieważ praktycznie nie wychodzą z biura, a kiedy zegar wybija koniec pracy,chcą jeszcze odpowiedzieć na e-maila, wysłać raport czy dokończyć jakieś sprawozdanie — mówi Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy.

Badani pracownicy przyznają, że na home office mogą łączyć zadania służbowe z domowymi. Generalnie pracownicy, którzy wykonują obowiązki służbowe w domu, robią to chętnie. Aż 66 proc. nie zgadza się z tezą, że aby skutecznie wykonywać swoją pracę, potrzebny jest bezpośredni nadzór kierownictwa, a 54 proc. zaprzecza, że kontakt zdalny utrudnia prawidłowe wykonywanie zadań.

Pracownicy na home office tęsknią jednak za bezpośrednimi relacjami z ludźmi. Co drugi badany przyznaje, że brakuje mu bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami, wspólnych rozmów, spotkań na korytarzu czy firmowej stołówce. Aż 39 proc. osób czuje potrzebę, żeby regularnie się spotykać, czy to za pomocą internetu czy stacjonarnie.

Z perspektywy pracodawcy

Natomiast dla pracodawców praca zdalna może się opłacać. Trzeba co prawda zainwestować w niezbędne oprogramowanie, sprzęt i systemy bezpieczeństwa,ale jednocześnie nowe technologie i rozwiązania w zakresie telekomunikacji i informatyki obniżają koszty prowadzenia działalności.

— Pieniądze zaoszczędzone na utrzymaniu firmowej floty, delegacjach, administracji czy wynajmie powierzchni biurowych właściciele firm mogą przeznaczyć na inny cel — zauważa Andrzej Kulik.

Firmy odpowiedzialne społecznie zakładają, że przeniesienie pracowników w tryb home office zwiększa również dbałość o środowisko. Mniej osób dojeżdżających do siedziby to mniej śladu węglowego w powietrzu.

KRD przypomina, że w większości MŚP praca zdalna nie jest możliwa. Na home office może sobie pozwolić tylko 5,3 proc. takich firm. W 58,3 proc. przedsiębiorstw wszyscy pracownicy wykonują swoje obowiązki wyłącznie na miejscu.

— Mniejsze firmy nie są gotowe na takie rozwiązanie. Biura rachunkowe i firmy księgowe często nie mają możliwości realizacji zadań zdalnie z uwagi na specjalne programy czy licencje. Podobnie jest w firmach produkcyjnych, które nie mogą przenieść maszyn do miejsca zamieszkania pracownika — mówi Andrzej Kulik.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane