Home.pl, czyli dom na Wschodzie

Niemcy nie zamierzają podkopywać niezależności polskiej spółki. Ma przecież najwyższe marże w Europie i umie zarabiać na wschód od Łaby.

155 mln EUR — tyle koniec końców wyda United Internet na przejęcie Home.pl wraz z przyległościami. Jak pisaliśmy wczoraj, to ponad dwa razy więcej niż szacunki branżowych rywali. Co na to frankfurcka giełda, na której notowany jest United Internet? Zareagowała najwyższym skokiem kursu akcji od miesięcy, papiery technologicznego potentata drożały chwilami nawet o blisko 10 proc., co oznacza wzrost wartości całej spółki o... ponad 300 mln EUR. A co oznacza transakcja dla polskiego rynku hostingu? Zapewne pogłębienie dominacji Home.pl, ale też wzmocnienie jego pozycji w Europie.

Lekcja marki

Z informacji „PB” wynika, że Home.pl po zmianie właścicielskiej nie zamierza zmieniać tożsamości.

— Nasza marka zostaje, nie będzie zmiany nazwy. Ja również nie zamierzam zmieniać miejsca pracy — zapowiada Marcin Kuśmierz, prezes Home. pl, który miał kilkuprocentowy pakiet akcji lidera hostingu. Więcej — udało nam się dowiedzieć, że polska spółka zachowa niezależność operacyjną. Ma też wyznaczone specjalne zadania. Pierwsze: stać się przyczółkiem do wschodnioeuropejskiej ekspansji hostingowego biznesu United Internet. Niemcy, po kilku latach bolesnej lekcji w Polsce, gdy ich spółce zależnej — 1&1 — udało się zdobyć ledwie kilka procent rynku, już wiedzą, że nad Wisłą sami wiele nie zwojują. Podobną pokorę mają teraz wobec kolejnych nowych rynków na wschód od Berlina. Dlatego to właśnie menedżerowie, modele i infrastruktura Home.pl ma być bazą do przejęć i rozwoju biznesu United Internet m.in. w Rosji i na Ukrainie. Niewykluczone, że Niemcy zawiozą tam nie tylko polski know-how, ale też samą markę.

Wizja giełdy

— Nie zjedliśmy wszystkich rozumów. Dla nas obecność w globalnej strukturze również będzie okazją do nauki, podkręcenia modelu biznesu — mówi Marcin Kuśmierz, który, jeśli wszystko dobrze pójdzie, może zostać jednym z kluczowych menedżerów nowej, potężnej spółki internetowej. United Internet wraz z przejęciem Home.pl zapowiedział wydzielenie i debiut giełdowy segmentu webhostingu. Jednak zanim to się stanie, zespół Marcina Kuśmierza ma pomóc europejskim oddziałom United Internet tworzyć równie wysokomarżowe modele na konkurencyjnym rynku hostingu. Plany Home.pl na ten rok zakładają przecież 25 mln EUR przychodu przy 10 mln EUR zysku EBITDA. Oznacza to marże na poziomie 40 proc., podczas gdy segment aplikacji w United Internet (tu właśnie trafią wyniki Home.pl) może pochwalić się wskaźnikami na poziomie jedynie 25 proc. © Ⓟ

OKIEM EKSPERTA
Ostatni taki rynek

DANIEL DRYZEK, inwestor i analityk na rynku webhostingu

Zdrowy rozsądek podpowiada, że sparzeni na 1&1 w Polsce Niemcy nie będą nic majstrować przy Home.pl, by niczego nie zepsuć. Już dawno Home.pl był typowany jako spółka z polskim charakterem gotowa do przejęć i rozwoju w regionie. Wygląda na to, że wreszcie się tego doczekaliśmy. Po tej transakcji Polska przestaje być ostatnim dużym rynkiem hostingowym, na którym nie dominują giganci z regionu. Co nie znaczy, że mali nie mają tu czego szukać — zakładam, że wciąż jest miejsce dla wyspecjalizowanych, lokalnych graczy.

JUŻ PISALIŚMY: „PB” z ?.??.201? r.

STRATEGICZNA TRANSKACJA: W piątek pisaliśmy o finale negocjacji w sprawie kupna lidera polskiego hostingu. Niemiecki United Internet wysoko wycenił przyczółek na Wschodzie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Home.pl, czyli dom na Wschodzie