W ciągu ostatnich dwóch lat Chiny importowały duriany o wartości 6 mln USD, co stanowi 91 proc. globalnego popytu, jak stwierdził w raporcie Aris Dacanay, ekonomista HSBC ASEAN.
Dla konsumentów chińskich owoc jest nie tylko przysmakiem, ale również prezentem dowodzącym bogactwa obdarowującego. Stał się również popularnym podarunkiem dla przyjaciół i krewnych po zaręczynach.
Ponad 10 USD za kg za “króla owoców”
Boom na duriana w Państwie Środka rozpoczął się już w 2017 r., jednak wzrost przyspieszył gwałtownie pod koniec 2022 r. Tzw. “król owoców” jest sprzedawany za ponad 10 USD za kilogram w Chinach, w porównaniu do średnio 6 USD w krajach Azji Południowo-Wschodniej.
Głównym dostawcą duriana jest ASEAN, który w ubiegłym roku odpowiadał za 90 proc. światowego eksportu, głównie dzięki Tajlandii.