I-45 JAY: nowy polski szybowiec akrobacyjny leci na podbój rynku

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2025-02-21 11:57

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa kończy pracę nad nowym polskim szybowcem. Zarówno Instytut, jak i piloci liczą na komercjalizację projektu.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W pracę nad konstrukcją I-45 JAY, nowego szybowca akrobacyjnego polskiego pomysłu, zaangażowanych było prawie 100 inżynierów Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa. Szybowiec jest już po pierwszych próbach w locie, czyli niemal gotowy do produkcji. Po co nam nowy szybowiec?

– Historia szybownictwa w Polsce jest bogata i pełna osiągnięć. Polska jest pionierem w budowie szybowców. Polscy konstruktorzy stworzyli wiele innowacyjnych modeli, które stały się podstawą do dalszego rozwoju tej dziedziny w kraju i na świecie. Szybowiec akrobacyjny I-45 JAY, który jest demonstratorem nowoczesnych technologii, nawiązuje do bogatych polskich tradycji inżynieryjnych i osiągnięć sportowych. Naszym rozwiązaniem z pewnością wyznaczamy nowe trendy w aerodynamice i technologiach kompozytowych, jak również udowadniamy, że wiedza i doświadczenie z zakresu inżynierii lotnictwa pasażerskiego znajdują praktyczne zastosowanie w szybownictwie wyczynowym – mówi dr inż. Paweł Stężycki, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.

I-45 JAY to nie tylko uhonorowanie szybowcowych tradycji, lecz także realna potrzeba, bo kończą się dopuszczalne okresy eksploatacji dla obecnych na rynku szybowców akrobacyjnych polskiej produkcji.

– Tym samym inwestor, który zdecyduje się wdrożyć go do produkcji, zagospodaruje niszę i wykorzysta rynkową szansę – uważa Paweł Stężycki.

Mgr inż. Mariusz Stajewski, pilot doświadczalny szybowca I-45 JAY, podkreśla, że nowy szybowiec jest następcą znanych na świecie polskich konstrukcji: SZD-21 Kobuz, S-1 Swift czy MDM-1 Fox.

– Wobec braku na rynku wyspecjalizowanych szybowców akrobacyjnych można przypuszczać, że międzynarodowe środowisko szybowcowych pilotów akrobacyjnych pragnęłoby, by I-45 JAY szybko pojawił się na zawodach rangi światowej – mówi Mariusz Stajewski.

Inżynierowie zaangażowani w projekt podkreślają też innowacyjność konstrukcji.

– Po raz pierwszy wykorzystaliśmy skrzydła wykonane w technologii preimpregnatów, która sprawdziła się w samolotach pasażerskich. Charakteryzuje ją wysoka jakość i duża wytrzymałość. Zapewnia również powtarzalność produkcji komponentów. To niezmiernie istotne elementy w szybownictwie akrobacyjnym, w którym – podobnie jak w wyścigach Formuły 1 – wytrzymałość konstrukcji i jakość wykonania wpływająca na aerodynamikę pojazdu mają ogromne znaczenie dla osiąganych wyników – wyjaśnia mgr inż. Paweł Guła, dyrektor Centrum Technologii Lotniczych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa.