W I kw. 2020 r. planowane jest sfinalizowanie transakcji o łącznej wartości około 1,5 mld EUR. Z analiz firmy doradczej Avision Young wynika, że kwota pozostałych transakcji oraz wartość obiektów, których sprzedaż może zakończyć się w tym roku, będzie porównywalna do tej z 2019 r. i po raz trzeci z rzędu przekroczy 7 mld EUR. Na ubiegłoroczny wynik — 7,8 mld EUR — zapracowały przede wszystkim biura: transakcje w tym segmencie wyniosły 3,9 mld EUR. Eksperci firmy Avision Young zwracają uwagę na wzrost popularności budynków starych, wybudowanych przed 2000 r. O ile w 2017 r. udział takich obiektów w łącznej wartości sprzedanych biurowców wynosił zaledwie 6 proc., to w 2019 r. wzrósł do 30 proc. (inwestorzy wydali na nie 1,4 mld EUR).
— Kupujący coraz chętniej przyglądają się obiektom typu value-add, licząc na atrakcyjne przychody w wyniku ogólnego wzrostu cen nieruchomości. Są to w większości budynki, które przeszły remonty, oferują wysoki standard najmu i posiadają bardzo dobrą lokalizację, jak np. Warsaw Financial Center czy Warsaw Trade Tower — mówi Michał Ćwikliński, partner i dyrektor zarządzający w Avison Young w Polsce.
Inną prawidłowością widoczną już w transakcjach z ubiegłego roku jest zmniejszające się zainteresowanie segmentem nieruchomości handlowych oraz rosnące w przypadku logistycznych. Jeszcze w 2017 r. nieruchomości handlowe odpowiadały za 44 proc. wszystkich transakcji,obecnie jest to 25 proc. W minionym roku dokonano transakcji magazynowych na kwotę 1,5 mld.
— Wpisuje się to w ogólnoświatowy trend odwracania się od obiektów handlowych, spowodowany zmianami zachowań i nawyków zakupowych społeczeństwa, które coraz chętniej korzysta z opcji e-commerce lub na miejsce zakupów wybiera obiekty najbliższe miejsca zamieszkania (convenience retail). Największym beneficjentem zmian trendów zakupowych są obiekty magazynowe, które przy bardzo dużym popycie najemców z branży e-commerce i prężnie rozwijającej się gospodarce powstają niczym grzyby po deszczu — mówi Michał Ćwikliński.
Obecnie w budowie znajduje się około 1,8 mln m kw. powierzchni magazynowej, co stanowi około 10 proc. łącznej podaży. Nieruchomości logistyczne kuszą zwłaszcza inwestorów z Dalekiego Wschodu — w 2019 r. ich udział w transakcjach w segmencie magazynowym wynosił 38 proc. kwoty inwestycji.
— Rozwój rynku magazynowego spowodował specjalizację wśród inwestorów. Wyodrębnienie się nowych kategorii w ramach sektora (magazyny miejskie, cross-docki, typowe build-to-suit lub bardziej specjalistyczne — produkcyjne wynajęte na wiele lat) zaowocowało pojawieniem się na polskim rynku inwestorów zainteresowanych wyłącznie daną kategorią inwestycyjnego produktu magazynowego — mówi Michał Ćwikliński.
Spadek zainteresowania dużymi formatami handlowymi idzie w parze z rosnącą atrakcyjnością parków handlowych. W latach 2015-17 transakcje dotyczące małych obiektów stanowiły 1 proc. w całym segmencie handlowym, w latach 2018-19 odsetek wzrósł do 4 proc.