PAP: Prawami do produkcji samochodów terenowych honker, w które ma być wyposażona armia iracka, dysponuje obecnie Intrall Polska - oświadczył w poniedziałek na konferencji prasowej w Lublinie wiceprezes Intrallu Piotr Mazur.
Odniósł się w ten sposób do informacji, że w ramach amerykańskiego konsorcjum, które wygrało przetarg na dostawy wyposażenia dla armii irackiej, znalazła się firma Andoria-Mot z Andrychowa, która zaoferowała samochody terenowe honker.
Mazur dodał, że żadna firma uczestnicząca w przetargu na dostawę sprzętu do Iraku nie zwróciła się jeszcze do Intrallu z propozycją współpracy.
Poinformował, że Intrall - funkcjonująca od kilku tygodni w Lublinie spółka kontrolowana przez kapitał rosyjski - dysponuje prawami do produkcji honkerów od 1 lutego br. Uzyskała je tymczasowo na podstawie umowy z syndykiem masy upadłościowej lubelskiej fabryki Daewoo.
"Intrall pracuje na bazie umowy z syndykiem, która mówi o czasowym prawie do produkcji samochodów lublin i honker" - powiedział Mazur.
"Do 31 stycznia prawami do produkcji honkera posługiwała się Andoria-Mot. Firma Intrall przejęła od 1 lutego wszelkie prawa, które do tego dnia posiadała Andoria" - zaznaczył Mazur.
Podkreślił, że Intrall jest zainteresowany udziałem w dostawach honkerów do Iraku.
"Jesteśmy gotowi podjąć rozmowy z każdą zainteresowaną stroną, która będzie miała udział w realizacji tego kontraktu. Na pewno takie rozmowy podejmiemy" - powiedział.
Spółkę Intrall Polska założyła londyńska firma International Truck Alliance, uczestnik konsorcjum Intrall z siedzibą w Moskwie, w skład którego wchodzą jeszcze rosyjskie firmy motoryzacyjne Kamaz i Chimex. Intrall wygrał ogłoszony przez syndyka Daewoo przetarg na zakup praw do produkcji dostawczych samochodów lublin i linii produkcyjnej do ich wytwarzania. Prawa do produkcji honkerów nie były wystawione do tego przetargu. Oba samochody produkowane są na tej samej linii produkcyjnej w upadłej fabryce Daewoo.
Od początku stycznia Intrall przejął wszystkich pracowników Andorii-Mot w Lublinie. Do końca marca ma być zawarta ostateczna umowa między syndykiem masy upadłościowej Daewoo a Intrallem, która przesądzi o przyszłości lubelskich zakładów. Początkowo umowa miała być podpisana do końca stycznia, ale ze względu na jej skomplikowany charakter rozmowy zostały przedłużone.
Andoria-Mot także startowała w przetargu na zakup praw do lublinów i linii produkcyjnej, ale przegrała go, bo zaoferowała cenę o pół miliona dolarów niższą niż Intrall. Intrall ma zapłacić 4,5 miliona dolarów. Na jakich warunkach przejął prawa do honkerów, nie zostało ujawnione.
Jak poinformował w poniedziałek wiceprezes Polskiej Izby Producentów na rzecz Obronności Kraju Leszek Cichocki, w dostawach dla armii irackiej w ramach amerykańskiego konsorcjum Nour, które wygrało przetarg, może wziąć udział kilka lub kilkanaście polskich firm, w tym Andoria-Mot. W ofercie Andorii-Mot jest propozycja produkcji ponad 2.000 samochodów terenowych Honker, a kontrakt miałby być zrealizowany w ciągu dwóch lat.