Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, że inwestowanie w technologie to obecnie konieczność, dlatego przeznaczają na nie coraz więcej pieniędzy. Niestety, wiele przedsięwzięć nie przynosi spodziewanych efektów. Jak wynika z najnowszego badania “Inwestycje w technologie: jak osiągnąć maksymalne zwroty?”, przeprowadzonego przez Strategy& Polska, aż 43 proc. przedstawicieli polskich firm przyznaje, że w projektach transformacji technologicznych w ich firmach nie udało im się osiągnąć maksymalnego zwrotu z inwestycji. Jakie są najczęstsze przyczyny porażek?
Brakuje ludzi i komunikacji
Problemem najczęściej wskazywanym przez przedsiębiorców jest brak zasobów ludzkich niezbędnych do terminowej realizacji transformacji – ten czynnik wymienia 54 proc. respondentów. Bardzo duży odsetek pytanych mówi o złej komunikacji pomiędzy decydentami w firmach – konkretnie w relacjach między działem IT i zespołami nietechnologicznymi (43 proc.). Co istotne, tylko 10 proc. przedstawicieli biznesu i 33 proc. osób z działów IT twierdzi, że współpraca między nimi w trakcie zmiany była efektywna. Natomiast aż 84 proc. ankietowanych uważa, że zbyt dużo czasu poświęcono na ustalenie wymagań biznesowych i wypracowywanie rozwiązań. Efekt? Brak efektywnej współpracy w wielu przypadkach prowadził do realizacji projektu w niepełnym zakresie albo do przekroczenia terminów i budżetów.
– Wykorzystanie narzędzi związanych ze sztuczną inteligencją, metaverse, chmurą obliczeniową, automatyzacją i robotyzacją nabiera przyspieszenia. Rosną też nakłady na cyberbezpieczeństwo. Wszystko to wymaga od biznesu nieustannego rozwoju technologicznego i praktycznie ciągłej transformacji, która wymaga równoczesnych zmian procesowych i organizacyjnych. Sposób, w jaki prowadzone są projekty transformacji technologicznej i organizacyjnej, buduje przewagę rynkową firm, daje możliwość sprawniejszej realizacji strategii i poprawy wyników finansowych, a także może ułatwić zarządzaniem wpływu firmy na środowisko – zwraca uwagę Krzysztof Badowski, partner zarządzający Strategy& Polska.
Bez wizji i zaangażowania
Przedsiębiorcy, którzy mieli problem z osiągnięciem maksymalnych zwrotów z inwestycji w technologię, przyznali, że komunikacja w ich projektach pomijała kluczowych interesariuszy (38 proc.). Kolejną często wymienianą bolączką firm (36 proc. wskazań) jest brak wspólnej wizji transformacji technologicznej wśród liderów, co prowadziło do chaosu komunikacyjnego i utrudniało osiągnięcie wyznaczonych celów.

O jakich jeszcze trudnościach mówili przedsiębiorcy? 23 proc. zwracało uwagę na brak świadomości wagi zarządzania zmianą w projekcie transformacji. Niewiele mniej, bo 21 proc. wskazało na niewystarczające wsparcie liderów jako główny problem transformacji technologicznej.
– Dlatego tak ważne są dziś pytania takie jak: czy środki zainwestowane w technologię dają maksymalne możliwe zwroty? Z jakimi wyzwaniami mierzą się organizacje w zarządzaniu transformacjami technologicznymi? Praktyka rynkowa oraz wyniki badania wskazują, że największe wyzwania transformacji pojawiają się w obszarze zarządzania zmianą i przekładają się finalnie na niski poziom adopcji technologii w organizacjach oraz uzyskiwanych zwrotów z inwestycji. Kluczowy czynnik sukcesu to efektywna współpraca na linii biznesu i technologii, która bezpośrednio wpływa na sukces lub porażkę przeprowadzonej transformacji – podkreśla Agata Katyl, wicedyrektor Strategy& Polska.
W raporcie czytamy, że w firmach wciąż dominuje model szkoleń “train the trainers”, według którego kluczowi użytkownicy mają przekazywać wiedzę pozostałym członkom zespołów. Dla tych pierwszych jest to często dodatkowe zadanie, obok codziennej pracy, dlatego w efekcie często nie mogą poświęcić wystarczająco dużo czasu na działania w projekcie transformacji. Co istotne, osoby te zwykle nie mają kompetencji trenerskich, co przekłada się na mniejszą efektywność zdobywania umiejętności przez końcowych użytkowników. Ci z kolei, przygotowując się do pracy w nowym systemie i z nowymi danymi, równolegle muszą realizować standardowy zestaw obowiązków, co ogranicza ich czas i uwagę na przygotowanie się do zmiany. Eksperci mówią o widocznym w wielu firmach braku zrównoważonej strategii szkoleniowej z nowych narzędzi technologicznych.
– Wyzwaniem jest komunikacja - tylko ona, jeśli jest dobrze prowadzona, jest w stanie zapewnić efektywność wdrażania technologii, ale także "rozładowywać" naturalne napięcia, które powstają na etapie realizacji transformacji cyfrowej, która przy tak szybko zmieniającym się otoczeniu biznesowym jest po prostu konieczna - mówi Mariusz Chudy, partner PwC Polska.