Inwestycje w technologie: jakie problemy mają firmy

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2023-05-10 20:00

Aż 43 proc. przedsiębiorców decydujących się na projekty technologiczne nie osiągnęło pełnego zwrotu z inwestycji. Z jakimi wyzwaniami firmy najczęściej muszą się mierzyć?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Co przeszkadza przedsiębiorcom odzyskać zwrot z inwestycji w technologie?
  • Jakie są przyczyny porażek?
  • Które wyzwania zdaniem firm sprawiają najwięcej trudności
  • Co można zrobić, aby poprawić efektywność inwestycji
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, że inwestowanie w technologie to obecnie konieczność, dlatego przeznaczają na nie coraz więcej pieniędzy. Niestety, wiele przedsięwzięć nie przynosi spodziewanych efektów. Jak wynika z najnowszego badania “Inwestycje w technologie: jak osiągnąć maksymalne zwroty?”, przeprowadzonego przez Strategy& Polska, aż 43 proc. przedstawicieli polskich firm przyznaje, że w projektach transformacji technologicznych w ich firmach nie udało im się osiągnąć maksymalnego zwrotu z inwestycji. Jakie są najczęstsze przyczyny porażek?

Brakuje ludzi i komunikacji

Problemem najczęściej wskazywanym przez przedsiębiorców jest brak zasobów ludzkich niezbędnych do terminowej realizacji transformacji – ten czynnik wymienia 54 proc. respondentów. Bardzo duży odsetek pytanych mówi o złej komunikacji pomiędzy decydentami w firmach – konkretnie w relacjach między działem IT i zespołami nietechnologicznymi (43 proc.). Co istotne, tylko 10 proc. przedstawicieli biznesu i 33 proc. osób z działów IT twierdzi, że współpraca między nimi w trakcie zmiany była efektywna. Natomiast aż 84 proc. ankietowanych uważa, że zbyt dużo czasu poświęcono na ustalenie wymagań biznesowych i wypracowywanie rozwiązań. Efekt? Brak efektywnej współpracy w wielu przypadkach prowadził do realizacji projektu w niepełnym zakresie albo do przekroczenia terminów i budżetów.

– Wykorzystanie narzędzi związanych ze sztuczną inteligencją, metaverse, chmurą obliczeniową, automatyzacją i robotyzacją nabiera przyspieszenia. Rosną też nakłady na cyberbezpieczeństwo. Wszystko to wymaga od biznesu nieustannego rozwoju technologicznego i praktycznie ciągłej transformacji, która wymaga równoczesnych zmian procesowych i organizacyjnych. Sposób, w jaki prowadzone są projekty transformacji technologicznej i organizacyjnej, buduje przewagę rynkową firm, daje możliwość sprawniejszej realizacji strategii i poprawy wyników finansowych, a także może ułatwić zarządzaniem wpływu firmy na środowisko – zwraca uwagę Krzysztof Badowski, partner zarządzający Strategy& Polska.

Bez wizji i zaangażowania

Przedsiębiorcy, którzy mieli problem z osiągnięciem maksymalnych zwrotów z inwestycji w technologię, przyznali, że komunikacja w ich projektach pomijała kluczowych interesariuszy (38 proc.). Kolejną często wymienianą bolączką firm (36 proc. wskazań) jest brak wspólnej wizji transformacji technologicznej wśród liderów, co prowadziło do chaosu komunikacyjnego i utrudniało osiągnięcie wyznaczonych celów.

Konieczne elementy:
Konieczne elementy:
Zdaniem Agaty Katyl, wicedyrektora Strategy& Polska, jednym z kluczowych warunków niezbędnych do skutecznej transformacji jest efektywna współpraca między różnymi działami firmy. Dodaje, że niebagatelną rolę ma umiejętne zarządzanie zmianą.
antoniloskot.com

O jakich jeszcze trudnościach mówili przedsiębiorcy? 23 proc. zwracało uwagę na brak świadomości wagi zarządzania zmianą w projekcie transformacji. Niewiele mniej, bo 21 proc. wskazało na niewystarczające wsparcie liderów jako główny problem transformacji technologicznej.

– Dlatego tak ważne są dziś pytania takie jak: czy środki zainwestowane w technologię dają maksymalne możliwe zwroty? Z jakimi wyzwaniami mierzą się organizacje w zarządzaniu transformacjami technologicznymi? Praktyka rynkowa oraz wyniki badania wskazują, że największe wyzwania transformacji pojawiają się w obszarze zarządzania zmianą i przekładają się finalnie na niski poziom adopcji technologii w organizacjach oraz uzyskiwanych zwrotów z inwestycji. Kluczowy czynnik sukcesu to efektywna współpraca na linii biznesu i technologii, która bezpośrednio wpływa na sukces lub porażkę przeprowadzonej transformacji – podkreśla Agata Katyl, wicedyrektor Strategy& Polska.

W raporcie czytamy, że w firmach wciąż dominuje model szkoleń “train the trainers”, według którego kluczowi użytkownicy mają przekazywać wiedzę pozostałym członkom zespołów. Dla tych pierwszych jest to często dodatkowe zadanie, obok codziennej pracy, dlatego w efekcie często nie mogą poświęcić wystarczająco dużo czasu na działania w projekcie transformacji. Co istotne, osoby te zwykle nie mają kompetencji trenerskich, co przekłada się na mniejszą efektywność zdobywania umiejętności przez końcowych użytkowników. Ci z kolei, przygotowując się do pracy w nowym systemie i z nowymi danymi, równolegle muszą realizować standardowy zestaw obowiązków, co ogranicza ich czas i uwagę na przygotowanie się do zmiany. Eksperci mówią o widocznym w wielu firmach braku zrównoważonej strategii szkoleniowej z nowych narzędzi technologicznych.

– Wyzwaniem jest komunikacja - tylko ona, jeśli jest dobrze prowadzona, jest w stanie zapewnić efektywność wdrażania technologii, ale także "rozładowywać" naturalne napięcia, które powstają na etapie realizacji transformacji cyfrowej, która przy tak szybko zmieniającym się otoczeniu biznesowym jest po prostu konieczna - mówi Mariusz Chudy, partner PwC Polska.