Jaguar jednak na Słowacji

MAG
opublikowano: 11-08-2015, 10:08

Polska przegrała walkę o największą inwestycję motoryzacyjną dekady. Jaguar Land Rover wybuduje fabrykę samochodów na zachodzie Słowacji.

Należący do indyjskiej grupy Tata Motors koncern Jaguar Land Rover zbuduje zakład w Nitrze na Słowacji. Fabryka ma ruszyć w 2018 r. i produkować 300 tys. samochodów rocznie. Inwestycja za 1,7 mld EUR stworzy 6 tys. miejsc pracy.

Jaguar Land Rover należący do hinduskiego koncernu Tata Motors, którego prezesem jest Ratan Tata, początkowo szukał miejsca na fabrykę w Polsce, Czechach, na Słowacji lub Węgrzech. Wygrała Słowacja.
Zobacz więcej

Tata wybrał

Jaguar Land Rover należący do hinduskiego koncernu Tata Motors, którego prezesem jest Ratan Tata, początkowo szukał miejsca na fabrykę w Polsce, Czechach, na Słowacji lub Węgrzech. Wygrała Słowacja. Bloomberg

Jaguar rozważał również lokalizacje w Polsce, na Węgrzech i w Meksyku.

- Przyjmujemy decyzję inwestora. Negocjacje były trudne. Strona polska nie walczyła o inwestora za wszelką cenę. Złożyliśmy partnerom dobrą ofertę, ale nie kosztowną dla budżetu państwa. Na finiszu negocjacji Słowacy zalicytowali bardzo wysoko bezpośrednią pomoc publiczną. W naszym, polskim rachunku ten rząd wsparcia był nie do przyjęcia, bowiem oznaczałby, że nierówno podzielone byłyby między strony porozumienia zyski i nakłady. Jednocześnie przypominam, że w Polsce zrealizowano wiele dużych projektów zagranicznych koncernów co pokazuje, że jesteśmy dobrym miejscem dla inwestycji – brzmi komentarz Ministerstwa Gospodarki.

Z informacji „PB” wynika, że polskie władze zaproponowały inwestorowi 350 mln zł grantu. Koncern oczekiwał jednak znacznie więcej.

- 350 mln zł wystarczyło na granty dla 47 inwestorów, którzy dostali wsparcie od 2011 r. i obiecali łącznie prawie 17 tys. miejsc pracy w czterech sektorach w sześciu województwach – podkreśla rozmówca „PB”.

Volkswagen, który inwestuje we Wrześni pod Poznaniem 3,37 mld zł i tworzy 2,3 tys. etatów, otrzyma 62,5 mln zł grantu w latach 2015-16.

- Na finiszu negocjacji strona słowacka przedłożyła takie warunki wsparcia publicznego, takiej wysokości, że w naszym polskim rachunku kontynuowanie dyskusji byłoby niepotrzebne. Rozłożenie korzyści i nakładów byłoby irracjonalne z punktu widzenia nie tylko miejsc pracy, które zostałyby utworzone, ale także obciążeń dla budżetu w przyszłości (...) nie walczymy o inwestora za wszelką cenę - mówił Piechociński na wtorkowej konferencji prasowej.

Na dodatek Jaguar chciał mieć możliwość rozpoczęcia prac budowlanych na działce we wrześniu. Na proponowanych przez polską stronę terenach – Dolnośląskiej Strefie Aktywności Gospodarczej o powierzchni 460 ha – znajduje się kilkanaście gospodarstw.

- Nie udałoby się przesiedlić mieszkańców w tak ekspresowym tempie. Słowacy wprowadzili ustawę o przymusowym wysiedleniu w przypadku strategicznych inwestycji – twierdzi źródło „PB” zbliżone do negocjacji.

Nie zmienia się więc lista największych inwestycji motoryzacyjnych w Polsce:

Tymczasem na Słowacji:

 


 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu