– Redukcja śladu węglowego to już nie tylko hasło, ale wyzwanie, które na stałe wpisało się w naszą strategię ESG. W Amazon od lat budujemy cyfrową gospodarkę przyszłości, która musi być zrównoważona. Dlatego konsekwentnie łączymy naukę, inżynierię i materiałoznawstwo, by nowe technologie skutecznie wspierały proklimatyczne cele – podkreśla Sławomir Płonka, dyrektor regionalny ds. operacji Amazon w CEE.
Redukcja opakowań – algorytmy na rzecz środowiska
Amazon, wspierając się sztuczną inteligencją, opracował metody wykrywania produktów, które można bezpiecznie dostarczyć w mniejszym opakowaniu. Pomocne jest tu rozwiązanie Packaging Decision Engine, czyli model sztucznej inteligencji, który określa, jak najefektywniej zapakować produkt. Analitycy danych wyszkolili go tak, aby uwzględniał kształt i wytrzymałość przedmiotów oraz analizował opinie klientów na temat poszczególnych sposobów pakowania. Algorytmy Amazon potrafią precyzyjnie dopasować opakowania do danego przedmiotu, skanując go i obliczając potrzebną ilość materiałów. Tak dobrane opakowania, wykonane w całości z lekkiego papieru nadającego się do recyklingu, nie wymagają dodatkowych wypełniaczy. Pozwala to zaoszczędzić średnio ponad 26 g materiałów opakowaniowych na przesyłkę. Ponadto torby papierowe wykorzystywane przez Amazon są do 90 proc. lżejsze od pudełek tekturowych podobnych rozmiarów.
Już ponad połowa przesyłek Amazon w Europie trafia do klientów w minimalistycznym opakowaniu nadającym się do recyklingu.
– Dzięki zmianie formatu oraz stosowaniu lżejszych i bardziej elastycznych opakowań w 2022 r. zmniejszyliśmy w naszej globalnej działalności ilość plastiku jednorazowego użytku o 11,6 proc. Tam, gdzie to możliwe, staramy się jednak całkowicie eliminować opakowania w ramach programu Ships in Product Packaging. Od 2019 r. już 700 mln przesyłek udało nam się wysłać jedynie w opakowaniu producenta. Mniejsze i lżejsze przesyłki zajmują mniej miejsca podczas transportu i powodują mniejszą emisję CO₂ podczas dostawy. Dzięki tej oraz innym innowacjom od 2015 r. zmniejszyliśmy wagę opakowania na przesyłkę średnio o 41 proc., eliminując ponad 2 mln ton materiałów opakowaniowych – podsumowuje Sławomir Płonka.
Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, zarządzająca sklepem Amazon.pl, podkreśla jednocześnie, że właściwy dobór opakowania, przy jednocześnie jego ekologicznych parametrach, jest ogromnym wyzwaniem. Globalny katalog produktów Amazon zawiera bowiem setki milionów pozycji i stale się powiększa oraz zmienia. Tym samym rozwiązania z obszaru AI i ML stają się niezbędne do minimalizowania ilości odpadów opakowaniowych, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa produktów. A co za tym idzie, pozytywnych doświadczeń zakupowych naszych klientów.
AI a koszty środowiskowe
Równie istotny jest dla Amazon zrównoważony rozwój samej sztucznej inteligencji. Firma zwiększa efektywność energetyczną swojej infrastruktury chmurowej, m.in. przez inwestycje w chipy AWS Trainium. To wysokowydajny układ do uczenia maszynowego, zaprojektowany w celu skrócenia czasu – nieraz nawet z miesięcy do godzin – szkolenia generatywnych modeli AI. W efekcie budowanie nowych modeli pochłania mniej mocy obliczeniowej, a tym samym energii. W zależności od chipu oszczędność może wynieść nawet 29 proc. względem analogicznych produktów. Amazon zaprojektował także Trainium2, czyli autorskie chipy drugiej generacji, które nawet dwukrotnie poprawiają efektywność energetyczną.
Amazon nie tylko z powodzeniem wdraża, ale też demokratyzuje rozwiązania AI, udostępniając swoje osiągnięcia innym firmom. Dzięki temu mogą one działać szybciej i sprawniej na rzecz ochrony środowiska. Globalny lider e-commerce i jednocześnie jedna z największych na świecie firm technologicznych bowiem przewiduje, że AI, jako najszybciej rozwijająca się obecnie technologia, będzie odgrywać coraz większą rolę w wysiłkach na rzecz budowania bardziej zrównoważonego biznesu.