Minął prawie rok od momentu, gdy Polacy na masową skalę zaczęli przechodzić na pracę zdalną. Eksperci Personnel Service oceniają, że wykonywanie obowiązków zawodowych zza domowego biurka jest bardziej wymagające niż wielu osobom wydawało się to jeszcze w marcu ubiegłego roku. Zdaniem specjalistów w dłuższej perspektywie praca online może źle wpływać na atmosferę w firmowych zespołach.
Home office ma oczywiście swoje zalety. Jedną z nich jest to, że nie trzeba tracić czasu na dojazd do przedsiębiorstwa i powrót do domu. Z pracą online wiąże się jednak wiele wyzwań. Największe to umiejętność planowania własnego dnia pracy i oddzielenie życia prywatnego od zawodowego. Pracownikom brakuje też kontaktów z kolegami z firmy.
Z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości „Rynek pracy, edukacja, kompetencje” wynika, że dla najmłodszego pokolenia pracowników, czyli osób w wieku od 18 do 24 lat, najważniejsza zaraz po wynagrodzeniu jest atmosfera w przedsiębiorstwie. Dlatego – zdaniem ekspertów Personnel Service – istotne jest wprowadzenie rozwiązań podtrzymujących więzi w zespołach.
– Choć możliwość regularnego korzystania z home office jest kuszącą perspektywą, to raczej nie wyobrażamy sobie rezygnacji z firmowego życia. Atmosfera w miejscu pracy i relacje z innymi osobami nadal są dla nas bardzo istotne – mówi Krzysztof Inglot, prezes Personnel Service i ekspert ds. rynku pracy.
Jak utrzymać atmosferę w zespole na home office? Eksperci Personnel zachęcają do częstego korzystania z komunikatorów video, takich jak Microsoft Teams, Skype czy Zoom.
– Najbardziej brakuje nam luźnych rozmów ze współpracownikami. Dlatego kluczowa podczas pracy zdalnej jest komunikacja. Nie powinna ona bazować wyłącznie na mailach, które co do zasady są bardziej formalne niż bezpośrednia rozmowa. Dlatego warto cyklicznie spotykać się na wideoczatach. Szczególnie ważną rolę w tej kwestii odgrywa pracodawca, który powinien inicjować takie wydarzenia. Dzięki temu nie tylko zadba o integrację zespołu, ale także będzie miał szansę dowiedzieć się, z jakimi trudnościami mierzą się pracownicy – zauważa Monika Banyś, rzecznik prasowy Personnel Service.
Ponadto zwraca uwagę na konieczność zamiany dotychczasowych benefitów na inne, bardziej dopasowane do realiów pandemii.
– Owocowe czwartki czy konsola do gier w biurze zupełnie straciły na znaczeniu. Właściwymi obecnie benefitami mogą być m.in. szkolenia i warsztaty w formule online, a także dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej, w tym psychologicznej – podkreśla Monika Banyś.
Poznaj program webinaru "Asertywność w biznesie" 3 marca 2021 >>