Jak cię widzą, tak kupują wytwarzane przez ciebie leki

Dorota Kaczyńska
31-10-2005, 00:00

Akcje edukacyjne organizowane przez firmy farmaceutyczne to, według ich zapewnień, misja społeczna. Opłacalna misja — trzeba przyznać.

Wydatki na szeroko rozumianą ochronę zdrowia należą w Polsce do najniższych w Europie. Ze względu na problemy budżetu z finansowaniem służby zdrowia edukacja zdrowotna społeczeństwa opiera się w dużym stopniu na działaniach organizacji pozarządowych i firm prywatnych.

— Podmioty prywatne podejmują różne działania edukacyjne w ramach tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu — zapewnia Jacek Szwajcowski, prezes Polskiej Grupy Farmaceutycznej.

Reakcja na potrzeby

Pojęcie odpowiedzialności społecznej biznesu coraz częściej wpisywane jest w działalność różnych organizacji. Specyficzny obszar, w którym działalność gospodarczą prowadzą firmy farmaceutyczne, szczególnie predestynuje tę branżę do podejmowania działalności społecznej i charytatywnej.

— Angażując się w działalność na rzecz społeczeństwa, edukujemy i aktywizujemy mieszkańców regionów. To prowadzi do budowania świadomości, zmiany zachowań i kształtowania postaw prozdrowotnych. Na tego typu działania w budżecie państwa często brakuje funduszy, a czasami zawodzi po prostu brak urzędniczej inwencji — twierdzi Kamil Kosicki z GlaxoSmithKline (GSK).

Oczywisty jest fakt, że za misją kształtowania świadomości społeczeństwa idzie umacnianie własnej marki na rynku.

— Przy utrudnionym dostępie do służby zdrowia profilaktyka i wiedza o działaniu leków dostępnych bez recepty stają się dla Polaków bardzo ważne i producenci i dystrybutorzy farmaceutyków starają się odpowiedzieć na te potrzeby. Z drugiej strony podejmowane przez firmy działania prospołeczne w naturalny sposób przekładają się na poprawę ich wizerunku — przekonuje Jacek Szwajcowski.

Jak dodaje Kazimierz Herba, prezes spółki Torfarm, najważniejszym elementem programów edukacyjnych jest — identycznie jak w biznesie — umiejętność reagowania na bieżące potrzeby rynku.

Trafić do każdego

Kampanii edukacyjnych prowadzonych przez różne podmioty farmaceutyczne można wyliczać wiele. Są adresowane nie tylko do pacjentów, lecz także do osób zdrowych, ponadto do lekarzy oraz aptekarzy. Skupiają się przede wszystkim na działaniach profilaktycznych i edukacji.

Na przykład GSK od dziewięciu lat pod hasłem „Żółty Tydzień” organizuje akcję szczepień przeciwko żółtaczce.

— Akcja ta niewątpliwie przyczyniła się do spadku zachorowalności na wirusowe zapalenie wątroby typu B w Polsce — o ponad 80 proc. Skorzystało z niej dotychczas pół miliona osób, a liczba zakażeń spadła dziesięciokrotnie — zapewnia Kamil Kosicki.

„Wygraj z astmą” to z kolei kilkuletni program edukacyjny GSK, który objął swoim zasięgiem ponad 30 proc. szkół podstawowych i gimnazjalnych w całej Polsce. Kampania miała na celu pogłębienie świadomości nauczycieli wychowania fizycznego na temat postępowania z dziećmi chorymi na astmę.

— Z kolei „Positive Action” to przykład globalnej kampanii naszej korporacji. Jej celem jest edukacja i wsparcie osób żyjących z HIV czy AIDS oraz działania koncentrujące się na zapobieganiu dyskryminacji osób zakażonych —informuje Kamil Kosicki.

INCP w ramach programu — „Nerki — Twój filtr życia” organizuje bezpłatne badania z jednoczesną akcją informacyjną dotyczącą chorób nerek, wykłady dla lekarzy poświęcone lepszej rozpoznawalności chorób nerek oraz spotkania z dializowanymi pacjentami i ich rodzinami.

— Największe zainteresowanie wzbudzają Dni Otwarte połączone z bezpłatnymi badaniami, z których może skorzystać każdy, bez skierowania i legitymacji ubezpieczeniowej. Taka akcja ma najszerszy zasięg i odbiorcę, podczas gdy pozostałe kierujemy do wąskiego grona specjalistów, pacjentów i ich rodzin — opowiada Barbara Werchowiecka-Rusinek, dyrektor generalny INCP.

Tymczasem Torfarm realizuje takie programy, jak: Aptekarska Szkoła Zarządzania, Dr Apteka, MultiApteka System czy Świat Zdrowia.

— MultiApteka System ma na celu edukowanie farmaceutów, jak w efektywny sposób zarządzać powierzchnią reklamową i zapasami magazynowymi. Aptekarska Szkoła Zarządzania wspiera aptekarzy w ciągłym kształceniu się. Świat Zdrowia zaś to program adresowany zarówno do aptekarzy, jak i pacjentów. Jego celem jest wspieranie niezależnych aptek na rynku lokalnym. Ponadto Torfarm prowadzi ogólnopolską kampanię na rzecz niepełnosprawnych — Apteka Bez Barier, wyróżnioną przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu — wyjaśnia Kazimierz Herba.

Polska Grupa Farmaceutyczna natomiast w ramach programu „Dbam o Zdrowie” dostarcza co miesiąc bezpłatnie do 1 mln gospodarstw domowych czasopismo o tematyce ochrony zdrowia.

— Systematycznie organizujemy także szkolenia dla aptekarzy, tak by mogli oni służyć pacjentom najbardziej aktualnymi informacjami — zapewnia Jacek Szwajcowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Jak cię widzą, tak kupują wytwarzane przez ciebie leki