Wybicie się ponad branżowych konkurentów wymaga dobrze zaplanowanej kampanii marketingowej. Jednym z jej elementów są akcje promocyjne. Mają one na celu zwrócenie uwagi klientów na konkretny produkt, zwiększenie rozpoznawalności marki lub pozyskanie nowych odbiorców. Przybierają różne formy – mogą to być konkursy, loterie promocyjne, wyprzedaże, sprzedaż premiowa albo rozdawanie produktów lub próbek. Niektóre na dłużej wiążą klienta z marką, inne przynoszą chwilowy, aczkolwiek natychmiastowy efekt (np. wzrost sprzedaży w efekcie akcji promocyjnej typu „dwa produkty w cenie jednego”). Coraz częściej tego typu praktyki stosowane są również przez sprzedawców internetowych. Jak prawidłowo przeprowadzić taką akcję?
Określ plan
Każdy przedsiębiorca powinien pamiętać o uwzględnieniu w firmowym budżecie pieniędzy na sfinansowanie planowanych promocji. Warto uwzględnić w nim wydatki na ruch organiczny, jak i płatne aktywności reklamowe. Ważne jest wyznaczenie celów promocji. Może to być np. pozyskanie nowych kupujących lub wzrost liczby stałych klientów. Istotne jest także określenie przedmiotu kampanii promocyjnej. Najczęściej firmy wybierają tylko jeden produkt lub ich grupę. Niezbędne jest ustalenie grupy docelowej, do której zostanie zaadresowana konkretna akcja promocyjna. W sektorze e-commerce pomocne w wyznaczaniu takiej grupy są narzędzia takie jak np. wtyczka Google Analytics.
- Jest kilka powodów, dla których firmy decydują się na przeprowadzanie działań promocyjnych. Dwa najważniejsze to zwiększenie świadomości marki oraz zachęcenie klientów do zakupu. Akcje promocyjne to świetny pretekst, aby dać się poznać lub przypomnieć odbiorcom. Warto zauważyć, że im częściej klienci trafiają na przekaz marki, tym bardziej prawdopodobne, że zapadnie im ona w pamięci – wskazuje Marcin Stypuła, prezes i właściciel Semcore, agencji marketingowej specjalizującej się w tematyce SEO i pozycjonowania.
Równie ważną kwestią jest określenie kanału, za pomocą którego informacja o akcji zostanie rozpowszechniona. Najczęściej marki powiadamiają o planach promocyjnych za pomocą strony internetowej, płatnych reklam, newslettera lub firmowego bloga. Ale są też inne ścieżki, które warto rozważyć – w obecnych czasach najwięcej potencjalnych odbiorców można spotkać w social mediach, m.in. na Facebooku, Instagramie, TikToku czy Snapchacie.
Częste błędy
Akcje promocyjne przeprowadzane na zlecenie dużych marek przez wyspecjalizowane podmioty zwykle pozbawione są błędów formalnych – choć nie brakuje wyjątków. Nieprawidłowości dotyczą najczęściej działań realizowanych na mniejszą skalę, dla mniejszych firm lub przez nie same, często za pośrednictwem mediów społecznościowych. Jakie to błędy? Wciąż występującą nieprawidłowością jest brak regulaminu promocji - lub niektórych jego elementów. Powszechnie występuje też błąd w postaci braku zbierania i archiwizowania przez organizatora akcji zgód uczestników na postanowienia regulaminu.
- Jest to problem widoczny w wielu akcjach przeprowadzanych w mediach społecznościowych. Organizator prosi, by każdy z uczestników umieszczał w komentarzu pod postem o konkursie treść zgody na postanowienia regulaminu. Oni jednak nie zawsze to doczytują i rozwiązują zadanie konkursowe bez dodania tej informacji. Brak akceptacji postanowień regulaminu praktycznie dyskwalifikuje tak uzyskane rozwiązanie zadania. Z kolei przechowywanie zaakceptowanych zgód umożliwia powołanie się na ich treść w przypadku rozpatrywania reklamacji – zwraca uwagę Grzegorz Gawin, założyciel i dyrektor generalny Agencji Hagen.
Kolejnymi błędami są nieprawidłowo obliczane wysokości podatku od nagrody oraz wprowadzanie elementów loterii do działań nazywanych konkursem.
- Uruchomienie akcji promocyjnej jako konkurs, podczas gdy faktycznie jest ona loterią, niesie za sobą kary finansowe. Przeprowadzenie loterii wymaga bowiem uzyskania zezwolenia. Kara za przeprowadzenie loterii bez zezwolenia to 5-krotność opłaty za zezwolenie [czyli nie mniej niż 16 413,60 zł dla kwot w 2023 r. – przyp. red.]. Dodatkowo karę w takiej samej wysokości urząd skarbowy może nałożyć na osoby pełniące funkcje kierownicze lub wchodzące w skład organów zarządzających organizatora akcji – podkreśla Grzegorz Gawin.
Weź udział w warsztatch online “SEO od A-Z”, 29 sierpnia 2023 >>
O tym musisz pamiętać
Aby przeprowadzić akcję promocyjną bez narażania się na problemy, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Po pierwsze, należy przygotować jednoznacznie brzmiący regulamin. Powinny być w nim zapisane warunki udziału w akcji, sposób wyłonienia laureatów oraz dostarczenia nagród. Konieczna jest także przejrzysta ścieżka reklamacyjna i zgodność zapisów konkursu z RODO.
- Należy pamiętać o dopełnianiu wszelkich formalności. Jeśli w materiałach informacyjnych wykorzystywany jest znak towarowy innego podmiotu, np. wytwórcy nagród, należy posiadać zgodę na jego wykorzystanie. Ważne jest także potwierdzenie wyłonienia laureatów stosownym protokołem, który zależnie od formy akcji podpisze komisja lub przedstawiciele organizatora. Nie można zapomnieć o dopełnieniu formalności wobec urzędu skarbowego. We właściwym czasie należy odprowadzić podatek od nagród, natomiast jeśli laureat ma to zrobić, dobrze jest upewnić się, że ma wiedzę na ten temat – zaznacza Grzegorz Gawin.
Przekazując nagrody rzeczowe, należy przechowywać protokoły ich odbioru przez 5 lat. Jest to dowód wydania, dzięki któremu zakup nagród można zakwalifikować jako koszt organizacji akcji.
- Opłacalność akcji promocyjnej zależy od wielu czynników, takich jak strategia, koszty związane z jej realizacją i oczekiwane korzyści biznesowe. Skuteczne jej przeprowadzenie może prowadzić do wzrostu sprzedaży, zwiększenia udziału w rynku, poprawy świadomości marki i budowy lojalności klientów. Natomiast jeżeli nie spełni oczekiwań odbiorców, może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Dlatego warto ją dokładnie zaplanować – konkluduje Marcin Stypuła.