Jak pokolenie Z odmienia rekrutacje i rynek pracy

Marta Maj
opublikowano: 2023-03-30 20:00

Najmłodsza generacja wchodząca na ścieżkę kariery budzi wiele kontrowersji. Jakie są oczekiwania „zetek” wobec pracodawców?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czego oczekuje pokolenie Z od pracodawców
  • jakie są główne powody ich niezadowolenia z pracy
  • co jest dla nich najważniejsze w organizacji, w której pracują
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z raportu firmy ADP na temat trendów na rynku pracy wynika, że pokolenie Z, czyli osoby mające 18-24 lata, poszukując zatrudnienia kierują się innymi zasadami niż poprzednie generacje. Dla 63,1 proc. osób z tej grupy wiekowej wypłata jest najmniej istotną motywacją do pracy. Poszukują natomiast organizacji z dobrą atmosferą, a priorytetem jest dla nich zdrowie psychiczne. Ponadto, zamiast podwyżek i wysokiego stanowiska, wolą zachować równowagę miedzy życiem prywatnym a zawodowym.

Oczekiwania wobec firmy

Dla młodego pokolenia zatrudnionych istotny jest dobrostan psychiczny. „Zetki” potrzebują, by szefowie dbali i mówili o samopoczuciu w pracy. W raporcie ADP czytamy, że aż 21,5 proc. respondentów z pokolenia Z uważa, że menedżerowie nie wspierają ich odpowiednio pod względem zdrowia psychicznego. Natomiast co piąty ankietowany (20,8 proc.) w wieku 18-24 lat odpowiada, że firma, w której pracuje, nie prowadzi działań poprawiających kondycję psychiki w miejscu pracy. Jednak spora grupa młodych pracowników zauważa drobne działania przedsiębiorstw na rzecz promocji zdrowia psychicznego - 29,42 proc. potwierdza, że w ich firmie prawo do „wyłączenia się” po godzinach pracy jest respektowane.

– Pokolenie Z wywołało swoistą rewolucję na rynku pracy, twardo rozgraniczając życie zawodowe od prywatnego. Postępują odważnie, mówiąc swoim pracodawcom, czego od nich oczekują i zmieniając pracę, gdy tego nie otrzymają. Jednym z istotnych dla nich aspektów jest zdrowie psychiczne i promowanie go w miejscu pracy. Pracodawcy muszą uwzględnić te potrzeby i na nowo zdefiniować benefity pozapłacowe – mówi Anna Barbachowska, dyrektorka HR w ADP Polska.

Pracownicy z pokolenia Z dobierają więc swoje miejsca pracy rozważnie, ale stosunkowo często bywają z nich potem niezadowoleni. Z danych ADP wynika, że zniechęcenie tej grupy wypływa głównie ze zwiększania zakresu obowiązków bez wzrostu wynagrodzenia (39,1 proc.), niewspierania przez przełożonych (29,9 proc.) oraz braku wyzwań na pełnionym stanowisku (24,6 proc.). Czynnikami, które wzmagają stres w młodych pracownikach, są długość dnia pracy (27,1 proc.), problemy techniczne (22,8 proc.) i codzienne przychodzenie do biura (16 proc.). Ponadto 36,2 proc. respondentów upatruje przyczyn swojego niezadowolenia w braku progresu.

Weź udział w dyskusji na temat pokolenia Z podczas konferencji “Recruitment Days 2023” >>

Przede wszystkim elastyczność

Dorastanie w dobie internetu i skupienie na samorealizacji spowodowało, że młodzi pracownicy przyzwyczaili się do wykonywania aktywności w dogodnym dla siebie czasie. Świadczą o tym dane z raportu, wedle których aż 62,4 proc. ankietowanych z pokolenia Z oczekuje dostosowanych do nich godzin pracy. Pracodawcy nalegający na powrót do biura spotkaliby się ze stanowczą reakcją „zetek” - 42,5 proc. z nich szukałoby w takiej sytuacji innego miejsca pracy.

Zmieniający się rynek:
Zmieniający się rynek:
Dla młodego pokolenia zatrudnionych ważny jest dobrostan psychiczny. „Zetki” potrzebują, by szefowie dbali i mówili o samopoczuciu w pracy. Mniej istotne jest dla nich wynagrodzenie.
Adobe Stock

– Kwestia elastycznych godzin pracy dla pokolenia Z budzi wiele wątpliwości wśród pracodawców. Po pierwsze – czy pozwalając niedoświadczonym jeszcze pracownikom wykonywać obowiązki zawodowe, mogą liczyć na ich sumienność i obowiązkowość. Po drugie, czy będą oni dotrzymywać ustalonych deadline’ów i chętnie korzystać z porad starszych kolegów. Pokolenie Z dopiero uczy się kultury pracy, terminowości i dopełniania swoich obowiązków, dlatego szczególnie ważna jest komunikacja i ustalenie przejrzystych zasad dotyczących elastycznej pracy – uważa Anna Barbachowska.