Jak zdobyć granty na targi i misje

opublikowano: 20-01-2020, 22:00

Fundusze UE Program Go to Brand pomoże firmom wylansować ich marki za granicą. PARP nie żałuje grosza na promocję ekspansji w sieci

Nie ma niespodzianek dla eksporterów startujących w konkursie Go to Brand (poddziałanie 3.3.3. programu operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR). Organizator naboru, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), dopracowała jedynie niektóre zapisy w dokumentacji konkursowej. Natomiast kluczowe kryteria wyboru projektów pozostawiła bez zmian. Jedno z nich odnosi się do marki, którą firma chce promować na zagranicznych rynkach.

Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji
przedsiębiorstw w PARP, podkreśla, że działania promocyjne eksporterów, które
bazują na tradycyjnych ulotkach, są już passé.
Zobacz więcej

ULOTKI DO LAMUSA:

Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP, podkreśla, że działania promocyjne eksporterów, które bazują na tradycyjnych ulotkach, są już passé. Fot. WM

— Przedsiębiorca musi być jej wyłącznym właścicielem lub posiadaczem. Co ważne, projekt powinien być zgodny z branżowym programem promocji dołączonej do dokumentacji konkursowej — mów Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP.

Drugie kluczowe kryterium dotyczy wydatków przedsięwzięcia. Tak jak w ubiegłym roku będą one rozliczane w formie ryczałtu. Przedstawiciele biznesu nie muszą gromadzić i opisywać dokumentów księgowych potwierdzających poniesione przez nich wydatki.

— Przedsiębiorca powinien odpowiednio je oszacować w momencie ubiegania się o wsparcie. Na pytanie, jak prawidłowo to zrobić, odpowiada instrukcja o przygotowaniu wniosku o dofinansowanie — wyjaśnia Arkadiusz Dewódzki.

W tym roku PARP dopracowała jej zapisy. Instrukcja przedstawia przykładowe sposoby ujęcia poszczególnych wydatków. W dotychczasowych konkursach Go to Brand sprawiały one beneficjentom najwięcej kłopotu. Arkadiusz Dewódzki radzi, aby przychody planowane w projekcie, a także wskaźniki je odzwierciedlające przekraczały wartość dofinansowania, o jaką stara się przedsiębiorca.

Najlepiej, aby wspomniany przychód objęty eksportem wynosił półtorej kwoty wsparcia. Np. jeżeli firma ubiega się o dofinansowanie w wysokości 400 tys. zł, powinna podać ten drugi wskaźnik na poziomie 600 tys. zł. Musi on zostać osiągnięty w ciągu dwóch lat po zakończeniu projektu. W wielu przypadkach przedsiębiorcy błędnie myślą, że powinni wrócić z targów czy misji gospodarczych z podpisanymi kontraktami.

Kontakty i kontrakty

PARP doprecyzowała też zakres obowiązków związanych z przygotowaniem wnioskodawcówdo udziału we wspomnianych misjach.

— Przedsiębiorca musi wskazać, dlaczego chce uczestniczyć w danym wydarzeniu, jakie cele chce osiągnąć, a także z kim chciałby nawiązać kontakty biznesowe i podpisać kontrakty — wyjaśnia Arkadiusz Dewódzki.

Na liście misji znalazło się m.in. polsko-emirackie forum gospodarcze w Dubaju, organizowane w tym roku w ramach Expo 2020. Arkadiusz Dewódzki zachęca firmy, aby otworzyły się na e-eksport. Chodzi o finansowanie przez PARP działań informacyjnych dotyczących promocji ekspansji w mediach elektronicznych, w tym m.in. na portalach społecznościowych. W grę wchodzi też prowadzenie bloga, reklama internetowa i e-mailing.

— Obecnie są to najskuteczniejsze formy dotarcia do klientów. Działania promocyjne, które bazują na tradycyjnych ulotkach, są już passé. Oczywiście istnieje jeszcze możliwość ich finansowania. Jednak z doświadczeń zebranych przez PARP wynika, że reklama elektroniczna najlepiej sprawdza się w wielu branżach i wzbudza największe zainteresowanie wśród kontrahentów — zaznacza Arkadiusz Dewódzki.

Nowością jest możliwość nawiązania współpracy nie tylko z przedstawicielami biznesu, ale również organizacjami o zasięgu międzynarodowym. Wśród ich są m.in. NATO, ONZ, Światowa Organizacja Zdrowia i Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża. — Chcemy, aby rodzime firmy otworzyły się na międzynarodowe zamówienia publiczne — tłumaczy Arkadiusz Dewódzki. Od kilku lat konkurs Go to Brand cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.

cc937a7e-4287-11ea-b77f-2e728ce88125
Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Dotychczas złożyli oni łącznie 3385 wniosków o dofinansowanie. Najwięcej w 2019 r. — 1394. Natomiast w 2017 i 2018 do PARP wpłynęło odpowiednio po ok. 700 wniosków, a w 2016 r. — 494. Z każdym rokiem firmy mają coraz większy apetyt na granty. PARP szacuje, że w 2020 r. przedsiębiorcy złożą ok. tysiąca wniosków o dofinansowanie.

Obecnie przedstawiciele biznesu prowadzą z pomocą dotacji 1200 projektów. W tym roku PARP podpisze jeszcze 300 umów o dofinansowanie dla przedsięwzięć wybranych jeszcze w 2019 r. Warto podkreślić, że projekty muszą wpisywać się w branżowy program promocji. Jego minimalnym wymogiem jest udział wnioskodawcy w jednej imprezie ze stoiskiem narodowym.

— Przedsiębiorca będzie musiał przedstawić PARP bilet wstępu na wybrane wydarzenie,a także raport z efektami, jakie udało mu się osiągnąć. Te wymogi nie sprawiają MŚP żadnych kłopotów. Natomiast pozostałe działania związane z ekspansją powinny być zaplanowane adekwatnie do strategii firmy. PARP nie narzuca kierunku ekspansji. Każdy kraj może być rynkiem perspektywicznym — podkreśla Arkadiusz Dewódzki.

Entuzjastycznie o programie Go to Brand mówi Aleksandra Matysiak, twórczyni marki kosmetycznej Melli Care. Otrzymała grant z PARP i z jego pomocą chce rozwijać markę m.in. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

— Go to Brand pomaga w promocji firm za granicą. Bez tego wsparcia spółki będące na wczesnym etapie rozwoju nie miałyby szans zaistnieć na obcych rynkach. Dotacje umożliwiają przedsiębiorcom udział w ważnych imprezach branżowych i misjach gospodarczych — podkreśla Aleksandra Matysiak.

Podkreśla jednak, że granty nie pokrywają wszystkich kosztów projektu.

— Przedsiębiorca musi być niezwykle skrupulatny i elastyczny, aby osiągnąć zamierzony efekt i nie przekroczyć planowanego budżetu — zaznacza Aleksandra Matysiak.

Cyfrowy świat

Zwraca uwagę, że w każdej odsłonie programu pojawiają się nowości, które są korzystne dla beneficjentów.

— Technologie i trendy rynkowe rozwijają się w galopującym tempie. Twórcom marek nie jest łatwo odnaleźć się w cyfrowym świecie. Granty finansują koszty imprez targowych, które obecnie nie spełniają roli takiej, jak np. 15 lat temu. Niekoniecznie trzeba jechać na drugi koniec świata, aby pokazać swój produkt wymarzonemu odbiorcy. Można to zrobić za pomocą internetuw ciągu kilku sekund po odpowiednim rozpoznaniu rynku docelowego — podkreśla Aleksandra Matysiak.

Zdaniem twórczyni marki kosmetycznej Melli Care jeszcze większa część wsparcia z programu Go to Brand powinna być przeznaczana m.in. na kampanie reklamowe w sieci i budowanie świadomości marki w social mediach.

11.02 - od tego dnia będzie można składać wnioski z poddziałania 3.3.3 POIR. Nabór zakończy się 11 marca.Zamówienia publiczne

Na co dofinansowanie

  • udział w targach, wystawach, misjach gospodarczych lub konferencjach zagranicznych i na dodatkowe działania promocyjne
  • sfinansowanie kosztów usługi doradczej, dzięki której dowiesz się, jak wypromować twoją firmę za granicą.

Kto może otrzymać wsparcie

Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa działające w branżach o wysokim potencjale konkurencyjnym i innowacyjnym:

  • biotechnologia i farmaceutyka
  • budowa i wykańczanie budowli
  • części samochodowe i lotnicze
  • maszyny i urządzenia
  • moda polska
  • IT/ICT
  • jachty i łodzie rekreacyjne
  • polskie specjalności żywnościowe
  • sprzęt medyczny
  • branża kosmetyczna
  • meblarska
  • usług prozdrowotnych

Projekt powinien być zlokalizowany w województwie innym niż mazowieckie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy