Japonia: PMI dla usług przerwał dobrą passę

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2022-09-05 05:57

W sierpniu po raz pierwszy od pięciu miesięcy spadła wartość wskaźnika PMI dla japońskiego sektora usług. Wśród głównych przyczyn załamania się dotychczasowej tendencji eksperci wymieniają problemy wywołane ostatnią falą infekcji Covid-19, które mocno ograniczyły popyt konsumencki.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
Kyodo/MAXPPP / MAXPPP / Forum

W oszacowaniu na sierpień 2022 r. wskaźnik Jibun Bank Japan Services (PMI), oceniający koniunkturę w sektorze poza przemysłowym spadła do wyrównanego sezonowo poziomu 49,5 pkt, schodząc poniżej progu 50 pkt oddzielającego rozwój od kurczenia się danego sektora gospodarki.

Był to pierwszy spadek wskaźnika po trwającej od marca wzrostowej passie. Co istotne, odczyt okazał się jednak lepszy niż oczekiwano, gdyż mediana prognoz zakładała zniżkę do 49,2 pkt z 50,3 pkt w lipcu.

To kolejny sygnał ostrzegawczy dla japońskiej gospodarki, trzeciej pod względem wielkości na świecie i nakierowanej przede wszystkim na eksport.

Ponowny spadek działalności usługowej towarzyszył dalszemu spadkowi produkcji produkcyjnej, przy czym ta ostatnia spadała w najszybszym tempie od września 2021 r. – przestrzegła Annabel Fiddes, dyrektor ds. ekonomicznych w S&P Global Market Intelligence, firmy która opracowuje badanie.

Biorąc pod uwagę właśnie produkcję, złożony PMI odnotował pierwszy od lutego spadek zniżkując w sierpniu do 49,4 pkt z 50,2 pkt miesiąc wcześniej.