Japonia: sprzedaż detaliczna odbiła po styczniowym tąpnięciu

opublikowano: 29-03-2018, 07:12
aktualizacja: 29-03-2018, 07:22

W lutym 2018 r. japońska gospodarka odnotowała odbicie w sprzedaży detalicznej, która mocno spadła miesiąc wcześniej. Tym razem jej wyższa dynamika była przede wszystkim wynikiem wzrostu cen, w tym w przypadku energii i warzyw.

W ujęciu miesięcznym wskaźnik wzrósł o 0,4 proc. wobec 1,6-proc. spadku w styczniu. Wynik jest nieco jednak gorszy od prognoz ekonomistów, którzy zakładali wzrost rzędu 0,6 proc.

W porównaniu z lutym 2017 r. sprzedaż zwiększyła się o 1,6 proc. przy szacunkach na poziomie 1,7 proc.

Eksperci wskazują, że konieczny jest stały wzrost wydatków konsumenckich, aby japońskie ożywienie napędzane przez eksport stało się samowystarczalne. Podczas gdy płace i wydatki uległy poprawie, podwyżki płac potrzebne do podniesienia inflacji przez pewien czas nie były udziałem pracowników. I choć wyniki tegorocznych wiosennych negocjacji płacowych wskazują na nieco większe podwyżki niż w ubiegłym roku, jednak jest mało prawdopodobne, że doprowadzą one do znaczącego wzmocnienia konsumpcji.

Uważam, że wzrost konsumpcji będzie nieznacznie, ale jednak wolniejszy w roku finansowym 2018 – ocenia Hiroaki Muto, szef ekonomistów w Tokai Tokyo Research Center.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk, Bloomberg

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Japonia: sprzedaż detaliczna odbiła po styczniowym tąpnięciu