To pozytywny impuls dla dotkniętej globalnym kryzysem branży samochodowej w
Polsce oraz dla polskich przedsiębiorców – podkreślają eksperci z kancelarii
Baker & McKenzie.
Wyrok ETS dotyczył polskiej spółki Magoora. ETS
potwierdził, że wyeliminowanie przez Polskę w 2005 r. odliczalności VAT od
samochodów spełniających tzw. wzór Lisaka i paliwa do tych samochodów było
niedopuszczalne. Co więcej, ETS potwierdził, że wyeliminowanie przez Polskę w
2004 r. odliczalności VAT od samochodów tzw. kratek i paliwa do tych samochodów
również było niedopuszczalne. Wyrok ETS oznacza de facto powrót do pełnej
odliczalności VAT w odniesieniu do wielu modeli samochodów i paliwa do nich.
Taka sytuacja spowoduje zapewne trwałe i wieloaspektowe zmiany w Polsce – uważają specjaliści Baker & McKenzie i wyliczają: zmniejszenie (w różnym stopniu) kosztów praktycznie wszystkich przedsiębiorstw, które są opodatkowane podatkiem VAT, co oznacza, że łatwiej im będzie stawić czoło obecnym zawirowaniom gospodarczym, większe zainteresowanie nowymi samochodami kosztem prywatnego importu używanych samochodów, zwiększenie zainteresowania różnymi formami prowadzenia działalności gospodarczej, w przypadku których możliwe będzie zarejestrowanie się na VAT i korzystanie z odliczeń w powyższym zakresie, dodatkowe obciążenie dla budżetu państwa wynikające z wniosków o nadpłatę składanych przez przedsiębiorców, którzy nie odliczali podatku VAT przed wyrokiem, ale też polepszenie dzięki uzyskanym zwrotom płynności wielu przedsiębiorstw zmagających się obecnie z zatorami płatniczymi. W dłuższej perspektywie możliwe polepszenia bezpieczeństwa na polskich drogach, jako efekt korzystania z bardziej bezpiecznych, bo nowocześniejszych samochodów.
- Należy oczekiwać, że takie brzmienie wyroku, który staje się najważniejszym do tej pory rozstrzygnięciem przed ETS kwestii z zakresu polskiego prawa, spowoduje rewolucję na polskim rynku motoryzacyjnym – komentuje Jerzy Martini z kancelarii Baker & McKenzie.
Więcej we wtorkowym Pulsie Biznesu.