Kablówkowy gigant postawi na internet

Po przejęciu Multimediów przez UPC powstanie silny numer jeden na rynku sieci kablowych i piąty operator w branży komunikacji elektronicznej. Będzie mu łatwiej działać, ale rynek nie odczuje zmiany natychmiast

Te podmioty były skazane na siebie. UPC i Multimedia Polska już kilkakrotnie podchodziły do fuzji, ale do transakcji nie doszło. Teraz jednak w końcu się udało. Liberty Global, właściciel UPC, podpisał we wtorek przedwstępną umowę kupna Multimediów. Ostatnia prosta negocjacji była dość burzliwa, bo trwała cztery miesiące i w jej trakcie zmieniły się parametry umowy. Ostatecznie Liberty zdecydował się zapłacić za konkurenta 3 mld zł (760 mln USD).

JUŻ PISALIŚMY: „PB” z 10.06.2016 r.
Wyświetl galerię [1/3]

JUŻ PISALIŚMY: „PB” z 10.06.2016 r.

JEST UMOWA: Pisaliśmy w czerwcu, że Liberty Global, właściciel UPC, finalizuje transakcję przejęcia Multimediów. Negocjacje były trudne i trwały jeszcze cztery miesiące, ale szczęśliwie zakończyły się podpisaniem umowy.

— Zakup Multimediów pozwoli nam efektywniej inwestować w rozwój i zasięg naszych usług, stymulując konkurencję na rynku i podnoszenie jakości oferowanych produktów. Skorzystają na tym przede wszystkim nasi klienci, ale także cały rynek, który będzie miał kolejne bodźce do rozwoju zaawansowanych rozwiązań cyfrowych — mówi Frans-Willem de Kloet, prezes UPC Polska.

Krok w kierunku konsolidacji

Fuzja UPC i Multimediów będzie krokiem milowym w kierunku konsolidacji rynku kablowego, o której mówi się od lat.

Operatorów w swoje ramiona popchnęła perspektywa stagnacji lub nawet powolnej utraty wartości spółek na rynku, który intensywną fazę wzrostu ma już za sobą. — Dzięki fuzji z Multimediami UPC będzie lepiej mogło konkurować na rynku dostawców internetu. To internet będzie głównym źródłem przychodów Liberty w Polsce. Można spodziewać się spadku przychodów z usług telewizyjnych, ponieważ klienci będą odchodzić do rozbudowanej telewizji naziemnej i coraz mocniej „rozpychających się” dostawców treści w streamingu internetowym. Jedynym wyjściem dla Liberty w celu zwiększenia bazy klientów w Polsce jest duża akwizycja, bo przez ostatnie lata praktycznie nie zanotowali wzrostu organicznego, a drobne akwizycje kompensowały churn (wskaźnik odejść klientów) — mówi Bogusław Kułakowski, współzałożyciel platformy „n”. UPC ostatnio kupiło gdańskie Net-Sat Media, wcześniej lokalnych operatorów na Dolnym Śląsku i w Opolskiem. Zajął już duże rynki, więc w ubiegłym roku zajmował się mniejszymi miastami, wszedł m.in. do Rzeszowa, Tarnowa, Płocka i Nowego Sącza.

Skok w statystyce

Multimedia Polska to trzeci co do wielkości operator sieci kablowej w Polsce z 1,6 mln gospodarstw domowych w zasięgu.Liderem jest UPC, które ma ich 3,1 mln. Fuzja obu operatorów pozwoli na zwiększenie zasięgu do ponad 4 mln gospodarstw domowych. Połączony podmiot będzie miał 40 proc. rynku kablowego w kraju, wynika z danych firmy doradczej Audytel. Będzie miał 4,3 mln usług (w których telewizja, telefon i internet są liczone oddzielnie) i wskoczy na piąte miejsce w branży komunikacji elektronicznej w Polsce, z 2,2 mln klientów i 2,2 mld zł przychodów.

— Efekt rynkowy tej fuzji będzie zależał od polityki Liberty — zmniejszy się liczba konkurentów, ale zwiększy się siła połączonego podmiotu względem innych operatorów. Wszystkim operatorom na rynku będzie teraz łatwiej zarządzać inwestycjami w rozwój sieci. Znacznie większy efekt dla rynku miałoby przejęcie Canal+ przez Orange, ponieważ zwiększyłoby możliwości zaoferowania przez operatora konwergentnej oferty — mówi Dominik Niszcz, analityk Raiffeisena. Plotki o możliwości sprzedaży Canal+ pojawiają się na rynku od kilku miesięcy, ale nigdy nie przybrały realnych kształtów. Francuskie media doniosły ostatnio, że nabywcą operatora płatnej telewizji może być Orange. Transakcja sprzedaży Multimediów nie objęła działalności operatora w obszarach innych niż telekomunikacja (np. sprzedaż prądu czy gazu). Powinna się zamknąć w ciągu 12 miesięcy. Istotna będzie zgoda urzędu antymonopolowego. UOKiK drobiazgowo analizował fuzję UPC z operatorem sieci Aster i nakazał operatorowi sprzedaż części sieci. Można spodziewać się, że tu będzie podobnie, choć operatorzy twierdzą, że ewentualna sprzedaż będzie dotyczyła stosunkowo niewielkiego obszaru. Doradcą Liberty Global był Credit Suisse International, Multimediom doradzał bank UBS.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Kablówkowy gigant postawi na internet