Kamienice z Torunia idą na NewConnect

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2022-05-17 20:00

Spółka Inside Park, zarabiająca na remontach i sprzedaży kamienic, startuje z pierwszą publiczną ofertą akcji. Chce za rok lub dwa zadebiutować na NewConnect.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • dlaczego spółka remontująca kamienice chce debiutować na NewConnect
  • do jakich miast Inside Park planuje ekspansję
  • jakie są plusy i minusy inwestowania w rewitalizację kamienic
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Inside Park, toruński deweloper działający na rynku wtórnym i specjalizujący się w zakupie, remontach i sprzedaży kamienic, rusza 18 maja z publiczną ofertą akcji. Na sprzedaż trafi 150 tys. akcji. Cena emisyjna dla inwestorów instytucjonalnych to 10 zł, a dla indywidualnych – 12 zł za akcję.

Firma planuje ekspansję do innych miast poza Toruniem i Gdańskiem – na początku w Północnej Polsce, a następnie w całym kraju. Już dziś negocjuje zakupy w Łebie, Chełmży, Grudziądzu, Starogardzie Gdańskim, Tczewie i innych miastach. Do 2025 r. chciałaby być krajowym liderem segmentu związanego z remontami kamienic pod względem sprzedanej powierzchni.

Rozwadnianie akcjonariatu.
Rozwadnianie akcjonariatu.
Po objęciu wszystkich akcji, które zostały wyemitowane, dotychczasowi akcjonariusze - Alicja i Tomasz Laskowscy - będą mieli 84,75 proc. akcji w spółce.

– Z tej pierwszej oferty publicznej chcemy zebrać 1,56 mln zł. Nie chodzi nam jednak o pieniądze na ekspansję, ale o rozwodnienie akcjonariatu, co jest warunkiem wejścia na giełdę. Natomiast debiut na NewConnect w przyszłym lub kolejnym roku planujemy po to, aby zbudować większą wiarygodność wśród inwestorów – tłumaczy Tomasz Laskowski, prezes Inside Park.

Model biznesowy spółki zakłada finansowanie inwestycji głównie z przedpłat klientów (inwestorów) gromadzonych na depozytach notarialnych i dodatkowo ze środków własnych. Finansowanie dłużne to jedynie 5 proc. w stosunku do aktywów. Kalendarz inwestycji na najbliższy rok zakłada wydatki rzędu 12 mln zł na zakup i remont kamienic. Firma uzyskała w 2021 r. zysk operacyjny na poziomie 1,45 mln zł, zysk brutto powyżej 1,3 mln zł, a zysk netto na poziomie 1 mln zł, czyli zwiększyła wyniki z 2020 r.

Według łódzkiej firmy OPG Property Professionals (OPG), która również ma na koncie rewitalizacje, remontowanie kamienic to ciekawa nisza ze względu na ich przeważnie dobre lokalizacje. Minusem są jednak jednak niższe stopy zwrotu niż na rynku pierwotnym i większe ryzyko zarządzania kosztami m.in. przez konieczność uzgodnień z konserwatorami zabytków, ale też kosztami robót nie przewidzianych na etapie uruchomienia budowy.

– W tej niszy dobrze radzą sobie firmy mające już doświadczenie, jakich sporo działa na Zachodzie. U nas to jeszcze rynek mało profesjonalny i dość chaotyczny – mówi Michał Styś, prezes OPG.

Ciekawym w kontekście planów ekspansji geograficznej Inside Park jest zmiana strategii firmy Śląskie Kamienice, również specjalizującej się w rewitalizacjach. Działająca na Śląsku spółka wycofała się z zapowiadanej w 2020 r. ekspansji na rynek łódzki, stworzyła grupę Berg Holding, w której 24 proc. akcji ma znany inwestor January Ciszewski, i przejmuje spółki z innych branż (OZE, HoReCa, e-commerce).

Okiem eksperta
Czas nie sprzyja debiutom
Mateusz Mucha
ekspert rynku nieruchomości

Rewitalizacja, a następnie odsprzedaż kamienic jest w mojej ocenie trudniejszym segmentem rynku od klasycznej działalności deweloperskiej mieszkaniowej. Przed spółką na pewno jest też trudniejszy okres – do tej pory działała ona na silnie rosnącym cenowo rynku, gdzie zakupy inwestycyjne klientów gotówkowych dodatkowo stymulowane były niskim poziomem stóp procentowych. Jak widać po danych sprzedażowych spółek giełdowych w pierwszym kwartale popyt na mieszkania był wyraźnie niższy i zapewne będzie utrzymywał się na obniżonym poziomie w kolejnych okresach. Niższe poziomy sprzedaży znajdują większe odbicie w działalności podmiotów o mniejszej skali, dysponującymi niższymi buforami płynnościowymi. Z ciekawością będę obserwował, jak spółka poradzi sobie z uplasowaniem oferty w tych ciężkich czasach dla rynku kapitałowego, kiedy inne podmioty zawieszają oferty lub rezygnują z ich przeprowadzenia.