
Według danych Statistics Canada, w maju 2023 r. deficyt handlowy Kanady wyniósł 3,4 mld CAD (2,6 mld UD) podczas gdy w kwietniu odnotowano nadwyżkę rzędu 894 CAD.
Odczyt zaskoczył ekonomistów, którzy spodziewali się kolejnej nadwyżki. Mediana ich prognoz zakładała wartość na poziomie 1,2-1,4 mld CAD.
Był to drugi w tym roku deficyt handlowy, który miał najwyższy poziom od października 2020 r.
Całkowity eksport spadł w maju o 3,8 proc., podczas gdy import wzrósł o 3 proc. po trzech kolejnych miesięcznych spadkach. Pomijając wpływ cen, eksport Kanady spadł o 2,5 proc., podczas gdy import wzrósł o 3,5 proc..
Wyższy import i sprzedaż samochodów osobowych i lekkich ciężarówek sugeruje, że mimo agresywnej kampanii Banku Kanady zaostrzającej politykę, Kanadyjczycy nadal wydają spore kwoty na duże zakupy.
Silniejsze niż oczekiwano tempo wzrostu gospodarczego na początku tego roku zdopingowało władze monetarne do podwyżki stóp procentowych w czerwcu, a ekonomiści spodziewają się teraz kolejnego wzrostu kosztów finansowania zewnętrznego w lipcu lub we wrześniu.